وبلاگ شخصی -احمد سوری

وبلاگ-احمد سوری

وبلاگ شخصی -احمد سوری

وبلاگ-احمد سوری

این وبلاگ جهت جمع آوری و تمرکز اطلاعاتی که با آنها مواجه شده ام گردآوری شده است . با توجه به تحصیلات و حوزه کاری اینجانب در مدیریت مالی ، بیشترین اطلاعات آن مربوط به این حوزه می باشد . سعی کرده ام داده ها و اطلاعاتی که در مدیریت مالی به آن مراجعه داشته ام را به نوعی در اینجا گردآوری نمایم . امیدوارم برای شما و دیگران نیز مفید باشد و به ارتقاء دانش مالی کمک نماید .
همچنین بخش های متفرقه دیگری نیز در این وبلاگ مشاهده می کنید که امیدوارم برای شما نیز جالب باشد .
بایگانی

متأسفانه تعریف مدیر مالی کمی متفاوت با بقیه دنیا است .

مدیر مالی در ایران را می‌توان مترادف رئیس حسابداری ، خزانه‌دار یا حسابدار ارشد دانست . در شرکت‌های کوچک و متوسط و حتی برخی از شرکت‌های بزرگ ، مدیر مالی به اموری ازجمله ثبت رویدادهای مالی و تهیه گزارش‌های مختلف حسابداری می‌پردازد و از انجام‌وظیفه اصلی تأمین منابع و تخصیص صحیح آن‌ها به مخارج و تدوین و اجرا برنامه درست استراتژیک بازمی‌ماند .

مدیر مالی  در این سطح به‌جز گیر و گرفتاری‌های حسابداری ، موارد اصلی را نمی‌تواند رفع نماید .

همواره یکی از مسائل و مشکلات اصلی بر سر راه مدیران مالی و حسابداران ( به‌طور کل ) مباحث نرم‌افزار حسابداری بوده است . 

یک رئیس حسابداری یا مدیر مالی در این سطح ، به‌جز رعایت اصول و استانداردهای حسابداری ، رعایت قوانین و مقررات مختلف بیمه و مالیات و تجارت و .............. سدی بزرگ و مملو از محدودیت‌ها به نام نرم‌افزار را پیش روی خود دارد.

به نظر این‌جانب ، مدیر مالی یا رئیس حسابداری موردنظر ( فراموش نشود که اندازه شرکت را کوچک و متوسط فرض نمودیم ) ، با این محدودیت بزرگ به دو گونه برخورد خواهد نمود .

اول آنکه نرم‌افزار موجود در سازمان یا شرکت را با نرم‌افزاری که کارکرد آن را تائید می‌نماید و با آن نیازهای خود را برطرف می‌نماید عوض می‌نماید . تغییر نرم‌افزار امری بسیار سخت و زمان‌بر است . مباحث مربوط به کانورت ( تبدیل ) اطلاعات نرم‌افزار قبلی ، استقرار نرم‌افزار جدید و تعریف فرآیندهای موردنظر خود در نرم‌افزار جدید جهت تهیه گزارش‌های موردنیاز ، بسیار زمان‌بر ، پرهزینه ،  نیاز به تخصص و نیروی انسانی و کاری پرمشقت است .

اما دومین استراتژی که ممکن است مدیر موردنظر در پیش گیرد و یا توانایی انجام برخورد اول به هر دلیلی را نداشته باشد ، تن دادن به نرم‌افزار موجود سازمان یا شرکت خواهد بود که این خود درواقع شروع گرفتاری‌های او هست .

مدیر مالی و رئیس حسابداری بایستی انعطاف ، تخصص ، دانش و تجربه لازم برای رویارویی با هر دو حالت مورداشاره در بالا را داشته باشند .

در حالت دوم که شرح آن رفت ، موارد بسیاری وجود دارد که موجب به هدر رفتن منابع خواهد شد . این نکته تأثیری مستقیم بر کیفیت کار واحد مالی خواهد گذاشت .

خلاصه‌ای از تجربیات این‌جانب نشان داده است که محدودیت و سدی به نام نرم‌افزار مالی همیشه در مقابل مدیر مالی ایستاده است .

توصیه این‌جانب تعویض نرم‌افزار به نرم‌افزار کاربرپسندی است که ثبت اطلاعات در آن به‌سرعت و تهیه گزارش‌های مفید و صحیح به‌آسانی انجام می‌گردد . البته مواردی چون امنیت ، صحت اطلاعات و تائید سازمان امور مالیاتی را باید در اولویت قضاوت در مورد یک نرم‌افزار قرار دارد .

 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۰۷
ahmad souri احمد سوری ahmad souri احمد سوری

حسابداری

مدیریت مالی

نرم افزار

نظرات  (۱)

۰۷ آذر ۹۷ ، ۱۸:۲۲ نگار جهانشاهی
خوبه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی