وبلاگ شخصی -احمد سوری

وبلاگ-احمد سوری

وبلاگ شخصی -احمد سوری

وبلاگ-احمد سوری

این وبلاگ جهت جمع آوری و تمرکز اطلاعاتی که با آنها مواجه شده ام گردآوری شده است . با توجه به تحصیلات و حوزه کاری اینجانب در مدیریت مالی ، بیشترین اطلاعات آن مربوط به این حوزه می باشد . سعی کرده ام داده ها و اطلاعاتی که در مدیریت مالی به آن مراجعه داشته ام را به نوعی در اینجا گردآوری نمایم . امیدوارم برای شما و دیگران نیز مفید باشد و به ارتقاء دانش مالی کمک نماید .
همچنین بخش های متفرقه دیگری نیز در این وبلاگ مشاهده می کنید که امیدوارم برای شما نیز جالب باشد .
بایگانی

۵ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

ثبت اول ذخیره مالیات عملکرد معادل 25% سود سال جاری:

سود و زیان سالجاری      *****
          ذخیره مالیات بر درآمد        *****
--------------------------------------------------------------------
ثبت دوم انتقال سود و زیان جاری به انباشته :

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ شهریور ۹۹ ، ۱۷:۴۶
ahmad souri احمد سوری ahmad souri احمد سوری

تعهدات مربوط به مالیات سود، در صورتی که طی یکسال از تاریخ ترازنامه پرداخت شود، جزء بدهیهای جاری طبقه بندی می شود.این تعهدات معمولاً با عنوان ذخیره در متن ترازنامه منعکس می شود، چون مبلغ آن قبل از صدور برگ قطعی به طور برآوردی مشخص می شودو به طور معمول بین مالیات محاسبه شده توسط شرکت و مالیات تعیین شده توسط ممیز تفاوتهایی وجود دارد.ذخیره مالیات به طور خالص یعنی پس از کسر پیش پرداخت های مالیاتی مربوط در ترازنامه ارائه می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ شهریور ۹۹ ، ۱۷:۴۲
ahmad souri احمد سوری ahmad souri احمد سوری

احتساب ذخیره جهت یک تعهد محتمل ، شرط لازم است نه کافی . مطابق استاندارد های حسابداری هرگاه نتوان به گونه ای اتکاپذیر مبلغ تعهد را برآورد کرد ، هیچ لزومی به شناسایی ذخیره نمی باشد و در چنین شرایطی ، افشای مناسب کفایت می کند.

 

بحث مبنا و ملاک قابل اتکاء در خصوص اندازه گیری مالیات ، یکی از موضوعات پر ابهام و چالش برانگیز برای مودیان ، دستگاه مالیاتی و حسابرس است. تجربه نشان داده به ضرس قاطع نمی توان گفت مبلغ مندرج در برگ تشخیص و حتی برگ قطعی مالیات  ملاک اتکاپذیری برای مبنای اندازه گیری ذخیره مالیات قرار دارد ، زیرا در مراحل بعدی دادرسی مالیاتی جرح و تعدیل مبالغ مندرج در برگ های یاد شده نیز محتمل است. به نظر می رسد در چنین شرایطی روند تشخیص مالیات های نهایی شده ۳ الی ۵ سال پیشین را می توان ملاک عمل قرار داد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ شهریور ۹۹ ، ۱۷:۴۰
ahmad souri احمد سوری ahmad souri احمد سوری

در پایان سال مالی و بعد از محاسبه سود(زیان) عملکرد ،در صورتیکه نتیجه عملیات شرکت سود باشد ،می بایست به جهت رعایت استانداردهای حسابداری،اقدام به محاسبه ذخیره مالیات بر درآمد نمود.در هنگام محاسبه ذخیره مالیات بر درآمد،آن بخش از درآمد های شرکت که معاف از مالیات بوده(سود حاصل از سپرده سرمایه گذاری در بانکها طبق ماده ۱۴۵ ق.م.م ) و یا مالیات آنها قبلا بطورمقطوع اخذ شده(مانند سود حاصل از فروش املاک – ماده ۵۹ و ۷۷ ق.م.م) از سود ابرازی شرکت کنار گذاشته می شود.

همچنین آن بخش از سود شرکت که بموجب برخی قوانین مالیاتی(مانند مواد ۱۳۲و ۱۳۸) معاف از پرداخت مالیات باشد نیز از سود ابرازی شرکت کنار گذاشته می شوند .همچنین می بایست آن بخش از هزینه های شرکت که فاقد معیار های مورد قبول مالیاتی می باشند ( مغایرت با مواد ۱۴۷ و ۱۴۸ ق.م.م )نیز محاسبه (که در حاضر فقط بعد از اینکه شرکت ها مورد حسابرسی مالیاتی قرار می گیرند ، این کار توسط حسابرس مالیاتی انجام می پذیرد و بقیه شرکت ها معمولا این موضوع را رعایت نمی کنند )، به سود ابرازی شرکت اضافه شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ شهریور ۹۹ ، ۱۷:۳۰
ahmad souri احمد سوری ahmad souri احمد سوری

هیئت مدیرة هر شرکت مکلف است هر سال ۵ درصد از سود خالص شرکت را با عنوان اندوختة قانونی ذخیره نماید. همین که اندوختة قانونی به ۱۰ درصد کل سرمایه شرکت رسید، ذخیره‌کردن آن اختیاری است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ شهریور ۹۹ ، ۱۷:۱۷
ahmad souri احمد سوری ahmad souri احمد سوری