وبلاگ شخصی -احمد سوری

وبلاگ-احمد سوری

وبلاگ شخصی -احمد سوری

وبلاگ-احمد سوری

این وبلاگ جهت جمع آوری و تمرکز اطلاعاتی که با آنها مواجه شده ام گردآوری شده است . با توجه به تحصیلات و حوزه کاری اینجانب در مدیریت مالی ، بیشترین اطلاعات آن مربوط به این حوزه می باشد . سعی کرده ام داده ها و اطلاعاتی که در مدیریت مالی به آن مراجعه داشته ام را به نوعی در اینجا گردآوری نمایم . امیدوارم برای شما و دیگران نیز مفید باشد و به ارتقاء دانش مالی کمک نماید .
همچنین بخش های متفرقه دیگری نیز در این وبلاگ مشاهده می کنید که امیدوارم برای شما نیز جالب باشد .
بایگانی

یکی از مواردی که در پایان نامه یا مقاله مورد استفاده قرار می گیرد ، ایجاد پاورقی در فایل ورد می باشد .

در زیر به نوشتن پاورقی در دو یا چند ستون اشاره شده است :

یکی از امکانات مفید نرم‌افزار Word، پاورقی یا Footnote می‌باشد که با استفاده از آن می توانید در پایین صفحه توضیحات لازم برای یک کلمه را بنویسید. زمانیکه تعداد پاورقی‌ها زیاد می‌شود مثلا 10 پاورقی، فضای زیادی از صفحه را اشغال می‌کند. در نگاه اول بهترین راهکار برای حل این مشکل دو یا چند ستونه کردن پاورقی ها است. در ادامه مطلب با ترفندها همراه باشید تا با نحوه انجام اینکار آشنا شوید.

روش اول: نصب Office 2013

مایکروسافت پس از سال‌ها به فکر حل این مشکل افتاده و در نسخه Office 2013 امکان چند ستونه کردن پاورقی را فراهم کرده است.

برای انجام اینکار، پس از اینکه پاورقی‌های مورد نظرتان را در متن اضافه کردید مطابق شکل زیر در Word 2013 با کلیک روی مربع کوچک پایین قسمت Footnote وارد تنظیمات Fottnote شوید.

 

پنجره Footnote and Endnote باز می‌شود.

 

 

در قسمت Footnote layout، تنظیمات (ستون بندی) Columns بصورت گزینه‌ای کشویی وجود دارد. شما می‌توانید به ترتیب گزینه‌های زیر را انتخاب کنید.

  • مشابه طرح بندی متن
  • 1 ستونه
  • 2 ستونه
  • 3 ستونه
  • 4 ستونه

پس از انتخاب گزینه‌ی مدنظرتان، در پایان گزینه Apply را انتخاب کنید و نتیجه کار را مشاهده کنید.

البته اگر پاورقی‌ها را دو یا چند ستونه کنید در صورتی که فایل Word را با نرم‌افزارهای Word نسخه 2010 و ما قبل باز کنید به علت عدم پشتیبانی از قابلیت چندستونه، پاورقی به صورت تک ستونه نمایش داده می‌شود. بنابراین بهتر است پس از چند ستونه کردن، فایلتان را به صورت pdf ذخیره کنید تا بدون هیچ مشکلی در کامپیوترهای دیگر از آن استفاده کنید و یا اینکه آنرا چاپ نمایید البته با Word 2013.

روش اول، کاملترین روش است. سایر روش‌ها زمانبر و دارای ایراداتی هستند.

نکته‌ ۱: روش اول فقط در Word ۲۰۱۳ قابل اجرا است و در نسخه‌های قدیمی‌تر چنین قابلیتی وجود ندارد.

نکته ۲: علاوه بر اینکه ورد شما باید ۲۰۱۳ باشد، حتما باید پسوند فایل شما هم docx باشد. اگر پسوند فایل شما doc باشد یعنی پسوند ورد ۲۰۰۳، با وجود اینکه از ورد ۲۰۱۳ استفاده می‌کنید ولی پاورقی‌ها دو ستونه نمی‌شوند.

نکته ۳: چنانچه پاورقی‌ها فارسی و راست چین باشند ممکن است که بجای اینکه ستون‌ها از راست به چپ مرتب شوند، بطور عکس، ترتیب آن از چپ به راست نمایش داده شود.

برای حل این مشکل از تب Page Layout قسمت Page Setup، پس از کلیک کردن روی فلش پائین سمت راست، پنجره Page Setup باز می‌شود.

در این پنجره از تب Layout در قسمت Section direction گزینه Right-to-Left را انتخاب کنید.


 

روش دوم: تغییرات دستی به همراه استفاده از قابلیت Cross-reference (قابل اجرا در تمام نسخه‌های نرم‌افزار Word)

بطور مثال فرض کنید متنی مشابه متن زیر دارید که 12 پاورقی دارد و شما قصد دارید آن‌ها را به دو ستون 6 تایی تقسیم کنید.

ابتدا 6 پاورقی اول را نگه دارید و 6 پاورقی دوم (از 7 تا 12) را مخفی کنید. برای اینکار پاورقی‌های شماره 7 تا 12 را انتخاب کنید و با استفاده از شرتکات Ctrl+Shift+H آن‌ها را مخفی کنید. مشاهده می‌کنید که اعداد 7 تا 12 در متن وجود دارند ولی این اعداد از پایین صفحه حذف شده‌اند. در واقع اعداد پایین صفحه مخفی شده‌اند.

* برای ظاهر کردن آن‌ها کافیست از منوی Home، قسمت Paragraph، روی گزینه ¶ کلیک کنید یا از شرتکات *+Ctrl+Shift استفاده کنید. پس از ظاهر شدن اعداد 7 تا 12، برای اینکه همیشه ظاهر بمانند دوباره آن‌ها را انتخاب کنید و کلیدهای Ctrl+Shift+H را همزمان بفشارید.

پس از مخفی کردن اعداد 7 تا 12، توضیحات آن‌ها را به ترتیب جلوی اعداد 1 تا 6 اضافه کنید.

کار دو ستونه کردن تمام شده است، اما برای اینکه اعداد اضافه شده پس از کلیک روی آن به کلمه مورد نظر در متن ارجاع دهند و همچنین برای اینکه قابل آپدیت باشند یعنی اگر احیانا پاورقی جدیدی اضافه شود شماره سایر پاورقی‌ها تغییر کند باید از قابلیت Cross-reference استفاده کرد.

برای اینکار بطور مثال عدد 7 را انتخاب کنید. برای دسترسی به گزینه Cross-reference، مسیر

References > Captions > Cross-reference

یا

Insert > Links > Cross-reference

را طی کنید. پس از باز شدن پنجره Cross-reference، از قسمت :Reference type گزینه Footnote و از قسمت :Insert reference to گزینه (Footnote number (formatted را انتخاب کنید. به ترتیب برای هر یک از اعداد 7 تا 12، روی عدد متناظر با آن از لیست (1 تا 12) کلیک کنید و سپس گزینه Insert را بفشارید.

* بهتر است زمانیکه که ویرایش نهایی متن مورد نظرتان انجام شده است و نیاز به هیچ تغییر جدیدی ندارد (قبل از چاپ)، از این روش استفاده کنید که در اینصورت نیازی نیست که عملیات Cross-reference انجام شود.

منبع با تغییر: word.mvps.org

 

روش سوم:

روش دیگری نیز در وبلاگ godofword.blogfa.com ارائه شده است که البته توصیه نمی‌شود چون مشکل اصلی که بهینه کردن فضای صفحه است را حل نمی‌کند.

 

روش چهارم: کاملا دستی

ایجاد فضای خالی در پایین صفحه و سپس نوشتن پاورقی‌ها و اضافه کردن دستی اعداد در متن.

این روش به علت مشکلاتی نظیر اضافه کردن خط جداکننده پاورقی به صورت دستی، تنظیم فضای کافی در پایین صفحه، عدم آپدیت شدن و سایر مشکلات توصیه نمی‌شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۲۶
ahmad souri احمد سوری ahmad souri احمد سوری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی