وبلاگ شخصی -احمد سوری

وبلاگ-احمد سوری

وبلاگ شخصی -احمد سوری

وبلاگ-احمد سوری

این وبلاگ جهت جمع آوری و تمرکز اطلاعاتی که با آنها مواجه شده ام گردآوری شده است . با توجه به تحصیلات و حوزه کاری اینجانب در مدیریت مالی ، بیشترین اطلاعات آن مربوط به این حوزه می باشد . سعی کرده ام داده ها و اطلاعاتی که در مدیریت مالی به آن مراجعه داشته ام را به نوعی در اینجا گردآوری نمایم . امیدوارم برای شما و دیگران نیز مفید باشد و به ارتقاء دانش مالی کمک نماید .
همچنین بخش های متفرقه دیگری نیز در این وبلاگ مشاهده می کنید که امیدوارم برای شما نیز جالب باشد .
بایگانی

افزایش سرمایه به سهامداری تعلق می‌گیرد که در زمان برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر افزایش سرمایه، مالک سهام شرکت باشد. با یک مثال کمی بحث را روشن‌تر می کنیم. فرض کنید شرکت الف تصمیم به افزایش سرمایه گرفته است. در ابتدا هیئت مدیره گزارش توجیهی در خصوص افزایش سرمایه را منتشر می‌کند و در گام بعدی، حسابرس نیز گزارش خود را در این خصوص ارائه می‌کند. پس از دریافت مجوز از سوی سازمان بورس، شرکت تاریخی مشخص را برای برگزاری مجمع عمومی فوق العاده تعیین می‌کند. به عنوان مثال، شرکت الف ۱۵/۰۷/۱۳۹۷ را روز برگزاری مجمع مشخص می‌کند. سهامدارانی که در تاریخ ۱۵/۰۷/۱۳۹۷ سهامداران این شرکت باشند، افزایش سرمایه به آن‌ها تعلق می‌گیرد. این نکته را باید توجه داشته باشید که برای مشارکت در افزایش سرمایه، مهم نیست در چه زمانی سهام شرکت را خریده باشید؛ بلکه اصل این است که در زمان برگزاری مجمع فوق العاده (تاریخ ۱۵/۰۷/۱۳۹۷) سهامدار شرکت باشید. به عبارت بهتر، حتی اگر یک روز قبل از تاریخ مشخص مالک سهام شرکت شده باشید، افزایش سرمایه به شما تعلق می‌گیرد. در این میان باید به نوع افزایش سرمایه نیز توجه داشت.

همان‌طور که در گزارش‌های قبلی عنوان شد، افزایش سرمایه از چند روش انجام می‌شود:

  1. از محل سود انباشته (سهام جایزه)
  2. از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران
  3. از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها
  4. به روش صرف سهام

در صورتی که افزایش سرمایه شرکت از محل سود انباشته، تجدید ارزیابی دارایی‌ها و صرف سهام باشد، پس از ثبت افزایش سرمایه در مرجع ثبت شرکت‌ها، به صورت خودکار سهام جدید به نام شما ثبت می‌شود اما در افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران، پای حق تقدم به میان می‌آید. به کسانی که سهام شرکت را در تاریخ مجمع فوق‌العاده در اختیار داشته باشند، حق‌تقدم تعلق می‌گیرد. این افراد می‌توانند حق‌تقدم خود را در بورس به سایر سرمایه‌گذاران واگذار و یا با واریز مبلغ ۱۰۰ تومان به حساب شرکت، در افزایش سرمایه شرکت کنند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۴/۲۱
ahmad souri احمد سوری ahmad souri احمد سوری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی