وبلاگ شخصی -احمد سوری

وبلاگ-احمد سوری

وبلاگ شخصی -احمد سوری

وبلاگ-احمد سوری

این وبلاگ جهت جمع آوری و تمرکز اطلاعاتی که با آنها مواجه شده ام گردآوری شده است . با توجه به تحصیلات و حوزه کاری اینجانب در مدیریت مالی ، بیشترین اطلاعات آن مربوط به این حوزه می باشد . سعی کرده ام داده ها و اطلاعاتی که در مدیریت مالی به آن مراجعه داشته ام را به نوعی در اینجا گردآوری نمایم . امیدوارم برای شما و دیگران نیز مفید باشد و به ارتقاء دانش مالی کمک نماید .
همچنین بخش های متفرقه دیگری نیز در این وبلاگ مشاهده می کنید که امیدوارم برای شما نیز جالب باشد .
بایگانی
۲۵ فروردين ۹۹ ، ۰۰:۰۴

شرکت پردازش اطلاعات مالی

شرکت پردازش اطلاعات مالی در بورس خیلی اهمیت دارد. منظور از ریسک، احتمال محقق نشدن پیش بینی ها یا به تعبیر دیگر، احتمال عدم موفقیت است. به عنوان مثال فرض کنید سرمایه گذاری با این پیش بینی اینکه قیمت سهام شرکت الف تا سال آینده، ۴۰ درصد رشد خواهد کرد و از ۱۰۰ تومان به ۱۴۰ تومان خواهد رسید، اقدام به خرید سهام این شرکت می کند.

حال اگر در پایان سال، قیمت سهام شرکت به جای ۱۴۰ تومان، به ۱۲۰ تومان برسد، پیش بینی این سرمایه گذار با ۵۰ درصد عدم موفقیت یا ریسک همراه بوده است. هر اندازه میزان اختلاف واقعیت با پیش بینی بیشتر باشد، ریسک سرمایه گذاری نیز بیشتر خواهد بود.

همچنین مهمترین عاملی که باعث می شود پیش بینی تا حد زیادی منطبق بر واقعیت بوده و ریسک سرمایه گذاری کاهش یابد، اطلاعات است؛ هر اندازه اطلاعات معتبرتر، جامع تر، به روز تر و مرتبط تر باشد، پیش بینی ها دقیق تر انجام شده و در نتیجه احتمال عدم موفقیت در سرمایه گذاری کاهش می یابد. بنابراین: اطلاعات نقش بسیار اساسی و تعیین کننده در کاهش ریسک سرمایه گذاری دارد.

با این توضیح، به سراغ معرفی شرکت های پردازش اطلاعات مالی می رویم. می دانیم روزانه اطلاعات بسیار زیاد و متنوعی در بورس و همچنین در محیط کلان اقتصادی تولید و منتشر می شود که تحلیل آنها می تواند در تصمیم گیری سرمایه گذاران موثر بوده و ریسک سرمایه گذاری آنها را کاهش دهد. به عنوان مثال، اطلاعات منتشر شده در صورت های مالی شرکت، روند معاملات سهام شرکت در گذشته، اطلاعات مرتبط با شرکت های رقیب و وابسته، نوسانات نرخ ارز، تعرفه های صادرات و واردات، قیمت جهانی نفت و… ، همگی از جمله اطلاعاتی هستند که یک سرمایه گذار برای آنکه بتواند تصمیم درست و منطقی اتخاذ کند، به تحلیل و بررسی جامع آنها نیاز دارد. اما سوال اصلی اینجاست که یک سرمایه گذار چگونه می تواند این حجم از اطلاعات و روابط میان آنها را تحلیل کند؟ و آیا اصلا همه سرمایه گذاران تخصص و دانش چنین کاری را دارند؟

شرکت پردازش اطلاعات دقیقا این کار را انجام می دهد، به این معنا که با پردازش اطلاعات متعدد و موثر در سرمایه گذاری و تحلیل روابط میان این اطلاعات، آنها را به اطلاعات جامع، مختصر، موثر و نظام مند تبدیل کرده و در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد تا سرمایه گذاران بتوانند تصمیم گیری های خود برای خرید و فروش سهام و سایر انواع اوراق بهادار از این اطلاعات استفاده کنند.

بنابراین، اطلاعات اراده شده توسط شرکت های پردازش مالی، در واقع برای سرمایه گذاران تصمیم سازی می کند و شرایط لازم برای تصمیم گیری مناسب و واقع بینانه را فراهم می آورد.

لازم به ذکر است که فقط سرمایه گذاران نیستند که از اطلاعات ارائه شده توسط شرکت های پردازش اطلاعات مالی استفاده می کنند. شرکت های مشاور سرمایه گذاری، سبدگردان ها و حتی شرکت های سرمایه گذاری که روزانه حجم زیادی اوراق بهادار خرید و فروش می کنند نیز جزو مشتریان این شرکت ها به شمار می روند. شرکت پردازش اطلاعات مالی نیز به ازای ارائه اطلاعات پردازش شده به مشتریان خود، از آنها مبلغی را تحت عنوان حق الزحمه دریافت می کند.

برای مشاهده فهرست و مشخصات شرکت های پردازش اطلاعات مالی، می توانید به پایگاه اینترنتی سازمان بورس و اوراق بهادار به نشانی www.seo.ir، بخش نهادهای مالی تحت نظارت، مراجعه کنید.

در خصوص شرکت های پردازش اطلاعات مالی، چند نکته قابل ذکر است:

الف. شرکت پردازش اطلاعات مالی برای اراده خدمات به مشتریان خود باید با آنها قرارداد منعقد کند. در این قرارداد، مواردی همچون نوع خدماتی که شرکت پردازش اطلاعات مالی به مشتری ارائه می دهد و میزان حق الزحمه ای که مشتری باید به شرکت بپردازد، به طور شفاف ذکر می شود. همچنین در این قرارداد قید می شود که  اطلاعات مشتری نزد شرکت پردازش اطلاعات مالی محرمانه بوده و شرکت مجاز به افشای این اطلاعات نیست.

ب. با توجه به اهمیت اطلاعات در تصمیم گیری سرمایه گذاران، شرکت پردازش موظف است اطلاعات را از منابع موثق و معتبر گردآوری کرده و روابط میان آنها را نیز براساس فرمول های استاندارد پردازش کند. شرکت پردازش اطلاعات مالی، نسبت به صحت و اعتبار اطلاعات و نحوه پردازش آنها، در قبال مشتریان خود مسئولیت دارد.

ج. شرکت پردازش اطلاعات مالی برای گردآوری و تحلیل اطلاعات، از نرم افزارهای خاصی استفاده می کنند. صحت عملکرد این نرم افزارها باید توسط اشخاص متخصص و دارای مدرک حرفه ای سازمان بورس و اوراق بهادار، به تایید برسد.

د. شرکت پردازش اطلاعات مالی نیز همانند شرکت های کارگزاری، صندوق های سرمایه گذاری، شرکت های مشاور سرمایه گذاری و شرکت های سبدگردانی، جزء نهادهای مالی هستند که تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار کشور فعالیت می کنند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۱/۲۵
ahmad souri احمد سوری ahmad souri احمد سوری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی