وبلاگ شخصی -احمد سوری

وبلاگ-احمد سوری

وبلاگ شخصی -احمد سوری

وبلاگ-احمد سوری

این وبلاگ جهت جمع آوری و تمرکز اطلاعاتی که با آنها مواجه شده ام گردآوری شده است . با توجه به تحصیلات و حوزه کاری اینجانب در مدیریت مالی ، بیشترین اطلاعات آن مربوط به این حوزه می باشد . سعی کرده ام داده ها و اطلاعاتی که در مدیریت مالی به آن مراجعه داشته ام را به نوعی در اینجا گردآوری نمایم . امیدوارم برای شما و دیگران نیز مفید باشد و به ارتقاء دانش مالی کمک نماید .
همچنین بخش های متفرقه دیگری نیز در این وبلاگ مشاهده می کنید که امیدوارم برای شما نیز جالب باشد .
بایگانی

کشوری که بیش از ۸۲ درصد جمعیت آن از شرایط زندگی خود رضایت کامل دارند، کمترین میزان گزارش جرم و جنایت در دنیا را داراست و سیاست‌های جمعیتی خود را بر اساس مهاجرت نیروی انسانی متخصص و کارآمد چیده است، شاید بهترین مقصد برای زندگی، کار و تحصیل باشد. البته این کشور کاناداست اما به راستی زندگی در کانادا چگونه است؟ مزایای زندگی در کانادا چیست و آیا هزینه زندگی در کانادا با استاندارهای جهانی همخوانی دارد؟ آیا واقعا کشور کانادا برای زندگی مناسب است؟

تقریبا می‌توان این طور گفت که کانادا یکی از مرفه‌ترین، آرام‌ترین، امن‌ترین و آزادترین کشورهای دنیا به شمار می‌رود.

امید به زندگی در این کشور ۸۱ سال است و بیش از ۶۷ درصد مردم این کشور به دولتشان اعتماد دارند. هر کانادایی به طور متوسط ۶/۲ اتاق در اختیار دارد، در طول سال تنها ۱۷۰۲ ساعت کار می‌کنند و بیش از ۸۰ درصد مردم این کشور اذعان دارند لحظات خوب و مثبت زندگی ‌شان در روز بیش از لحظات منفی است.

اما این تنها آمار جالب مربوط به دومین کشور پناور دنیا نیست، بلکه بنابر آخرین اطلاعات ارائه شده توسط وب‌سایت EPOCH TIMES تعداد زیادی از شهروندان کانادایی به کشور خود افتخار می‌کنند، این بدین معنی است که قریب به ۷۳ درصد از کانادایی‌ها بخاطر دریافت خدمات درمانی رایگان (health care)، ۷۰ درصد بخاطر اعتبار بالای پاسپورت کانادایی، ۶۵ درصد بخاطر منشور حقوق و آزادی‌های فردی و اجتماعی و ۵۰ درصد بخاطر سیستم آموزشی کانادا به این کشور افتخار می‌کنند.

شاید باور این موضوع سخت باشد، اما براساس همین آمار، ۶۴ درصد از آمریکایی‌ها به دلیل یکی از موارد زیر قصد نقل مکان به کانادا را دارند:

  • خدمات درمانی منطقی و مقرون به صرفه ( ۶۳ درصد)
  • ثبات سیاسی بیشتر (۳۸ درصد)
  • امنیت (۳۸ درصد)
  • سیستم آموزشی مناسب و مقرون به صرفه (۳۶ درصد)
  • حقوق برابر (۳۵ درصد)
  • فرصت‌های کاری (۳۳ درصد)

با ما همراه باشید تا در ادامه به جوانب مختلف زندگی در یکی از شادترین و برترین کشورهای دنیا یعنی کانادا بپردازیم.

 

کانادا کجاست؟

کشور کانادا که در قاره آمریکای شمالی واقع شده، قریب به ۹میلیون کیلومتر مربع خشکی و ۸۹۱هزار کیلومتر مربع از آب‌های زمین را در اختیار دارد و با مجموع مساحت ۹٫۹۸۴٫۶۷۰ میلیون کیلومتر مربع، دومین کشور بزرگ و پهناور دنیا پس از روسیه محسوب می‌شود و حدود دو پنجم قاره آمریکای شمالی را در بر می‌گیرد.

کانادا پس از کسب حق حاکمیت و قدرت از بریتانیای کبیر در سال ۱۸۶۷، مستقل شد. طبق آمار رسمی سال ۲۰۱۲، جمعیت کانادا کمی بیش از ۳۴میلیون نفر برآورد شده و نسبت تراکم جمعیت به مساحت کشور ۴ نفر برای هر کیلومترمربع است.

ارز رایج کانادا دلار کانادایی با علامت اختصاری CAD بوده، پیش‌شماره تلفن آن عدد ۱ است و (.ca.) به عنوان دامنه اینترنتی وب‌سایت‌های کانادایی شناخته می‌شود.

لازم به ذکر است که کانادا تنها با ایالات متحده آمریکا دارای مرز مشترک است، در ادامه نظر شما را به حقایق و اطلاعات اجمالی این کشور جلب می‌کنیم:

 

۳۴٫۳۰۰٫۰۸۳ جمعیت
۳٫۸ کیلومتر مربع km2 تراکم
انگلیسی/ فرانسوی زبان
۱۸۶۷ سال استقلال
اتاوا پایتخت
دلار کانادایی ارز رایج
۱٫۷۹۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ (اطلاعات ۲۰۱۴) تولید ناخالص ملی
۵۲٫۱۸۶ سرانه تولید ناخالص ملی
۹٫۰۹۳٫۵۰۷ کیلومتر مربع km2 محدوده خشکی
۸۹۱٫۱۶۳ کیل.متر مربع km2 محدوده آبی
ایالات متحده آمریکا کشور هم‌مرز
-۱۴۱٫۰۰۰ حداقل طول جغرافیایی
-۵۲٫۶۲۰ حداکثر طول جغرافیایی
۴۱٫۷۱۰ حداقل عرض جغرافیایی
۸۳٫۲۱۰ حداکثر عرض جغرافیایی

 


شهر اتاوا Ottawa به عنوان پایتخت کشور کانادا دارای ۸۱۲٫۱۲۹  نفر جمعیت بوده و ۷۱ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است. همچنین اتاوا پایتخت و مرکز سیاسی کانادا نیز محسوب می‌شود و به عنوان یک حکومت مشروطه براساس قانون اساسی و خانه تشریفات دولتی به شمار می‌رود.

 

همچنین بنابر آمار وب‌سایت worldatlas ، محبوب‌ترین شهرهای کانادا به شرح زیر هستند:

 

جمعیت شهر رتبه
۲٫۶۰۰٫۰۰۰ تورنتو ۱
۱٫۸۳۷٫۹۶۹ ونکوور ۲
۱٫۶۴۹٫۵۱۹ مونترال ۳
۱٫۰۱۹٫۹۴۲ کلگری ۴
۸۱۲٫۱۲۹ اتاوا ۵
۷۱۲٫۳۹۱ ادمونتون ۶
۶۶۸٫۵۴۹ میسیساگا ۷
۶۳۶٫۰۰۰ نورث یورک ۸
۶۳۲٫۰۶۳ وینیپگ ۹
۶۰۰٫۰۰۰ اسکاربرو ۱۰
۵۲۸٫۵۹۵ کبک ۱۱
۵۱۹٫۹۴۹ همیلتون ۱۲
۴۳۳٫۸۰۶ برمپتون ۱۳
۳۹۴٫۹۷۶ سوری ۱۴
۳۷۶٫۸۴۵ لاوال ۱۵
۳۵۹٫۱۱۱ هلیفکس ۱۶
۳۴۷٫۹۴۸ اتوبیکوک ۱۷
۳۴۶٫۷۶۵ لندن ۱۸
۲۹۷٫۶۰۱ اوکانگان ۱۹
۲۸۹٫۶۲۵ ویکتوریا ۲۰

 

 

معرفی کشور کانادا

به طور کلی کشور کانادا از ۱۰ استان و ۳ قلمرو در بخش شمالی تشکیل شده است که به ترتیب الفبا شامل موارد زیر می‌شوند:

  • استان آلبرتا
  • استان بریتیش کلمبیا
  • استان منیتوبا
  • استان نیوبرانزویک
  • استان نیوفاندلند و لابرادور
  • استان نوا اسکوشیا
  • استان انتاریو
  • استان جزیره پرینس ادوارد
  • استان کبک
  • استان ساسکاچوان
  • قلمروی شمال غربی
  • قلمروی نوناووت
  • قلمروی یوکان

شاید از خودتان بپرسید که چه تفاوتی بین استان و قلمرو در کانادا وجود دارد؟ تفاوت بین این دو در نوع حکمرانی و قوانین آنها است. از این رو، اختیار ۳ قلمروی کانادا به پارلمان این کشور واگذار شده و توسط دولت فدرال کنترل و حکمرانی می‌شوند.

اما لازم به ذکر است که سیستم قانون اساسی در تمامی استان‌های کانادا جریان داشته و هر یک از آن‌ها دارای قوانین مختص به خود هستند. این کشور مستقر در آمریکای شمالی از اقیانوس اطلس در شرق تا اقیانوس آرام در غرب و قطب Arctic در شمال گسترده شده و عمدتا با دشت، جنگل، دریاچه و کوهستان در غرب پوشیده شده است.

کانادا دارای یک سیستم اقتصادی بازار market economic system است که در آن قیمت محصولات و خدمات در یک سیستم قیمت‌گذاری آزاد تعیین می‌شوند. کشور کانادا عضو مجمع همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه APEC، توافق‌نامه تجارت آزاد آمریکای شمالی NAFTA و هم‌چنین مجمع مشارکت فی مابین اقیانوس آرام TPP است.

اگر آلاسکا را بخشی از کانادا حساب کنیم، این کشور نسبت به آمریکا ۱۰ درصد بزرگ‌تر است، اما با این حال آلاسکا تنها قریب به ۱۰ درصد از جمعیت کل کشور را داراست. انگلیسی و فرانسوی دو زبان رسمی کانادا است و کانادا به طور معمول به عنوان کشوری دوزبانه محسوب می‌‎شود. البته تنها ۱۶ درصد از جمعیت کل این کشور دوزبانه هستند.

این بدین معنی است که در حدود ۶۰ درصد از این افراد به انگلیسی مکالمه کرده و تنها ۲۴ درصد به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند. البته بد نیست بدانید که اقوام بومی کانادایی بین ۵۰ تا ۶۰ زبان مختلف صحبت می‌کنند. قریب به ۹۰درصد از شهروندان کانادایی مسیحی هستند و به طور مساوی به دو فرقه کاتولیک و پروتستان تقسیم شده‌اند.

مهم‌ترین تعطیلی رسمی و ملی این کشور روز کانادا Canada Day (با نام قبلی Dominion Day) در اولین روز از ماه جولای (تیرماه) بوده و به مناسبت بزرگداشت استقلال کانادا در سال ۱۸۶۷ میلادی تعطیل است. در این روز کانادایی‌ها با مراسم و جشن‌های ملی و میهنی، پیک‌نیک و گشت و گذار و آتش‌بازی تولد کشورشان را جشن می‌گیرند.

سیستم آموزش و پرورش در هر یک استان‌های این کشور به طور مستقل عمل کرده و کنترل می‌شود. عموما تحصیل از سن ۶سالگی تا ۱۶ سالگی در کشور کانادا اجباری است. بودجه بخش اعظم تحصیلات عالیه دانشگاهی توسط دولت کانادا تامین می‌شود و دانشگاه‌های تورنتو و مک‌گیل مونترال به ترتیب مشهورترین دانشگاه‌های این کشور محسوب می‌شوند.

به طور میانگین دو نفر از هر ۳ کانادایی صاحب خانه است و از هر ۷ خانه کانادایی خانه خود را با چوب گرم می‌کند! میانگین سن ازدواج در کانادا بین ۲۰ تا ۳۰ سال است. اغلب زوج‌ها دارای سطح تحصیلات، اعتقادات، مذهب و قوم و نژاد یکسانی هستند و نزدیک به نیمی از ازدواج‌ها در نهایت به طلاق منتهی می‌شود.

خانم‌ها در حدود ۴۵ درصد از نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند و در عین حال درآمد آن‌ها دوسوم درآمد مردان است.

 

شرایط زندگی در کانادا

تحصیل و خدمات پزشکی و درمانی تقریبا در همه جای کانادا برای شهروندان و دارندگان اقامت دائم این کشور رایگان است! به بیانی دیگر بیمه خدمات درمانی در کانادا دولتی بوده و بودجه ان از محل مالیات دولت فدرال و استانهای این کشور تامین می‌شود.

مطلب پیشنهادی  روند مهاجرت به کانادا – سوالات متداول دریافت ویزای کانادا

این در حالی است که دانشجویان بین‌المللی نیز امکان استفاده از این خدمات را تحت عنوان بیمه دانشجویی کانادا دارند و حتی می‌توانند از سایر مزایای حضور و تحصیل در این کشور نظیر کار دانشجویی، دریافت بورسیه تحصیلی و اقامت دائم پس از فارغ‌التحصیلی در کانادا برخوردار شوند.

برخلاف تصور عمومی در خصوص آب و هوای کانادا، این کشور در بسیاری از مساحت به ۱۰ میلیون کیلومتر مربعی خود، اقلیمی تقریبا معتدل دارد. به همه این موارد هم‌جواری با آمریکا و برخورداری از پاسپورتی قدرتمند را اضافه کنید که آزادی رفت و آمد به ۱۷۲ کشور جهان را مهیا می‌سازد و به شهروندان کانادایی این امکان را می‌دهد تا ۶ماه بدون نیاز به ویزا در آمریکا زندگی کنند.

البته مهاجران کانادایی و افرادی که از طرق مختلف نظیر تحصیل و یا کار در کانادا در این کشور اقامت دارند باید برای برخورداری از تمامی مزایای شهروندی کانادا برای حداقل ۵سال در این کشور اقامت داشته و در صورت فارغ‌التحصیلی و داشتن کار تمام‌وقت در بازار کار این کشور نسبت به دریافت اقامت دائم (PR) و سپس حق شهروندی کانادا اقدام نمایند.

در این میان، مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا از بالاترین استانداردهای آموزشی در سطح جهان برخوردار هستند و دورنمایی شغلی در این کشور به اندازه‌ای مثبت است که هر محصل و دانشجو پیش از پایان دوران تحصیل، شغل آینده خود را انتخاب کرده و به خوبی می‌داند قرار است چه افقی را برای خود متصور باشد.

همانطور که در مطالب برترین دانشگاه‌های کانادا ، راهنمای تحصیل در کالج‌های کانادا و بررسی سیستم آموزشی کانادا به توضیح کامل شرایط تحصیل در این کشور پرداختیم، کانادا یکی از ۱۰مقصد برتر تحصیلی و با کیفیت‌ترین سیستم‌های آموزشی در دنیاست و شرایط و مزایای متعدد و چشمگیری را بر سر راه مهاجران متقاضی ادامه تحصیل در این کشور قرار داده است.

امنیت در کانادا به اندازه‌ای بالاست که بر اساس شاخص صلح جهانی GPI، این کشور یکی از پایین‌ترین نرخ‌های جرم و جنایت در جهان را داراست و در رتبه ششم امن‌ترین کشور دنیا قرار گرفته است. این امنیت، تنها به امنیت اجتماعی محدود نمی‌شود! بلکه نشانه‌های امنیت در کانادا را می‌توان در اقتصاد، سرمایه‌گذاری، شغل، مسکن، تولید و صنعت این کشور به خوبی مشاهده کرد.

شهرهای ونکوور، کلگری، ساسکاچوان، وینیپگ، برندون، سنت کاترینز انتاریو و اتاوا همگی در فهرست بهترین شهرهایی قرار دارند که نشریه Money Sense از آنها به عنوان بهترین شهرها برای تازه واردها نام برده است.

البته باید به شهر ساگنای استان کبک نیز به عنوان یکی از مقاصد برتر زندگی و مهاجرت به کانادا اشاره کرد، اما باید به این موضوع توجه داشت که قریب به ۹۵ درصد از مردم این شهر و استان کبک به فرانسوی صحبت می‌کنند و زندگی در این بخش از کانادا نیازمند مهارت و شناخت کامل زبان فرانسوی خواهد بود.

 

هزینه زندگی در کانادا

اگر باز هم این سوال برای شما باقی مانده است که زندگی در کانادا چگونه است بهتر است نگاهی به هزینه‌های زندگی در کانادا بکنیم. بطور کلی می‌توان گفت که هزینه زندگی در کانادا در مقایسه با کشورهایی همچون آمریکا، انگلیس و استرالیا به مراتب کمتر است. هزینه مسکن در کانادا در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر جهان، کمتر بوده و هزینه خورد و خوراک در کانادا نیز در مقایسه با بسیاری دیگر از کشورهای بزرگ جهان پایین است.

بر اساس آمار موجود، در کانادا هزینه صرف غذا در خارج از خانه در مقایسه با اروپا و آمریکا کمتر است و قیمت خودرو و بنزین در کانادا نیز همین شرایط را دارد. حراجی‌‌های واقعی و متنوعی که در کانادا برپا می‌شود خود یکی از بهترین فرصت‌ها برای کاهش هزینه‌هاست.

از این رو هزینه تقریبی هر لیتر گازولین برای هر لیتر ۱٫۰۲ دلار ، هزینه ماهانه اتوبوس ۹۱ دلار ، هزینه بلیط تکی اتوبوس معادل ۳٫۱۵ دلار و هزینه تاکسی برای هر ۳۰ دقیقه ۱۶ دلار کاناداست.

 

بطور تقریبی می‌توان گفت اگر بنا بر صرفه‌جویی مطلق نباشد و هزینه یک زندگی متوسط در کانادا را در نظر بگیریم، هر فرد می‌بایست ماهانه بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار برای مخارج خود کنار بگذارد. به این عدد البته باید ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ دلار را بعنوان هزینه مسکن و رفت و آمد اضافه کرد. به بیان دیگر هر خانواده ۴ نفره در کانادا بطور متوسط برای یک زندگی معمولی ماهانه ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار به علاوه هزینه مسکن خرج خواهد داشت.

 

اما اگر بخواهیم با جزئیات بیشتری به موضوع هزینه زندگی در کانادا بپردازیم، بهتر است نگاهی به آمار دقیق وب‌سایت transferwise براساس دلار کانادا بیاندازیم.

 

حمل و نقل

 

(ماهانه)

هزینه وعده غذا برای ۲نفر (رستوران متوسط،سه وعده غذایی) خانه فلت یک اتاقه در مرکز شهر (ماهانه) مقایسه هزینه‌های اولیه زندگی
۱۴۳٫۲۵ دلار ۷۰ دلار ۱٫۶۳۲٫۹۲ دلار تورنتو کانادا
۸۳ دلار ۶۰ دلار ۹۸۶٫۸۲ دلار مونترال
۲۱۸٫۵۹ دلار ۹۱٫۰۸ دلار ۲٫۷۸۱٫۱۱ دلار لندن انگلیس
۱۵۱٫۷۸ دلار ۹۴٫۸۶ دلار ۳٫۸۰۹٫۱۲ دلار نیویورک آمریکا
۱۱۸٫۱۰ دلار ۵۸٫۳۲ دلار ۱٫۰۹۴٫۷۴ دلار برلین آلمان
۱۵۹٫۹۶ دلار ۷۹٫۹۸ دلار ۲٫۶۲۲٫۲۲ دلار سیدنی استرالیا

 


بر همین اساس، هزینه‌های عمومی و تقریبی زندگی در کانادا به شرح زیر است:

 

میانگین هزینه مجموع هزینه‌های زندگی در تورنتو
۱٫۰۳۸٫۷۳ دلار ۱نفر، برای هر ماه بدون احتساب اجاره
۱۲٫۴۶۴٫۷۶ دلار ۱نفر، برای هر سال بدون احتساب اجاره
۸۷۹٫۹۵ دلار دانشجو، برای هر ماه بدون اجاره
۳٫۷۹۰٫۹۱ دلار خانواده ۴نفره، برای هر ماه بدون اجاره
۴۵٫۴۹۰٫۹۲ دلار خانواده ۴نفره، برای هر سال بدون اجاره
میانگین هزینه هزینه‌های زندگی در مونترال
۹۴۴٫۶۶ دلار ۱نفر، برای هر ماه بدون احتساب اجاره
۱۱٫۳۳۵٫۹۲ دلار ۱نفر، برای هر سال بدون احتساب اجاره
۶۷۵ دلار دانشجو، برای هر ماه بدون اجاره
۳٫۴۸۱٫۹۸ دلار خانواده ۳نفره، برای هر ماه بدون اجاره
۴۱٫۷۸۳٫۷۶ دلار خانواده ۳نفره، برای هر سال بدون اجاره

 

 

میانگین درآمد در کانادا چقدر است؟

اما برای درک بهتر هزینه‌های زندگی در کانادا بد نیست نگاهی به میزان درآمد شهروندان کانادایی بیاندازیم که براساس هر یک از استانها و شهرهای کانادا موضوعی کاملا متغیر است. اما به طور کلی میزان حقوق در شهرهای بزرگی نظیر تورنتو و یا مونترال به شرح زیر است:

 

میانگین درآمد مشاغل تورنتو
۱۶٫۲۷۳ دلار صندوق‌دار
۳۳٫۵۳۴ دلار کپی‌رایتر
۴۲٫۷۲۲ دلار تحلیل‌گر اقتصادی
۳۳٫۸۳۱ دلار طراح گرافیست
۵۷٫۹۵۶ دلار توسعه‌دهنده موبایل
۵۹٫۳۹۸ دلار مدیر محصول
۲۲٫۴۸۶ دلار مسئول پذیرش
۵۲٫۱۲۷ دلار مهندس نرم‌افزار
۳۷٫۸۸۹ دلار معلم
۴۲٫۰۱۵ دلار توسعه‌دهنده وب‌سایت

 

 

هزینه تحصیل در کانادا

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از اداره آمار کانادا در خصوص هزینه تحصیل در کانادا در سال ۲۰۱۸-۱۹، میانگین شهریه دانشجویان بین‌المللی به طور سالانه ۲۷٫۱۵۹ دلار کانادا (۲۰٫۶۰۰ دلار آمریکا) است.

در این میان هزینه تحصیل در رشته‌های هنر و انسانی ارزان‌تر بوده و در عین حال رشته‌های مهندسی و پزشکی برای مقطع کارشناسی دانشجویان غیر بومی (دانشجویان خارجی) جزو گران‌ترین رشته‌ها در کانادا هستند و شهریه سالانه آنها به طور میانگین ۳۰٫۷۴۲ دلار کانادا یا مبلغ تقریبی ۲۳٫۳۰۰ دلار آمریکا است.

هزینه تحصیل در رشته‌های کسب و کار و مدیریت MBA در کانادا به نسبت میانگین بین‌المللی پایین‌تر بوده و به طور سالانه چیزی در حدود ۲۶٫۳۹۵ دلار کانادا (۲۰٫۰۰۰ دلار آمریکا) است. اما با این حال هر دوی این رشته‌ها از دوره‌های گران تحصیل در کانادا محسوب می‌شوند.

اما هزینه تحصیل در کانادا در مقطع ارشد به طور معمول کمتر از مقطع کارشناسی است و بنابر رشته تحصیلی و دانشگاه انتخابی شما در کانادا کاملا متغیر است. بنابر اطلاعات ارائه شده توسط سازمان آمار کانادا، به طور میانگین شهریه سالانه مقطع ارشد در سال ۲۰۱۸-۱۹ معادل ۱۶٫۴۹۷ دلار کانادا (۱۲٫۵۰۰ دلار آمریکا) است و تنها ۱ درصد نسبت به سالهای پیش افزایش داشته است.

در این مقطع تحصیلی به طور معمول رشته اجرایی MBA با میانگین هزینه ۴۹٫۷۹۸ دلار کانادا (۳۷٫۷۰۰ دلار آمریکا) گران‌ترین دوره دانشگاهی برای تحصیل در کانادا محسوب می‌شود، این در حالی است که هزینه تحصیل در سایر رشته‌های نرمال MBA کانادا چیزی در حدود ۳۰٫۵۷۰ دلار کانادا (۲۳٫۱۶۰ دلار آمریکا) به طور سالانه است.

 

البته بنابر اطلاعات اخیر وب‌سایت معتبر topuniversities ، دانشگاه‌های کانادا هر یک به صورت مجزا شهریه‌ و سایر هزینه‌های تحصیل را تعیین می‌کنند و این موضوع به چندین فاکتور مختلف زیر وابسته است:

  • اینکه یک دانشجوی بومی و شهروند کانادا باشید و یا یک دانشجوی بین‌المللی
  • قصد تحصیل در مقطع کارشناسی را داشته باشید و یا مقاطع عالی ارشد و دکتری
  • میزان شهرت و رنکینگ جهانی دانشگاه کانادایی
  • نوع رشته انتخابی متقاضی ادامه تحصیل در کانادا

این اعداد مربوط به هزینه‌های مربوط به شهریه دانشگاه و فوق برنامه‌های تحصیلی می‌شود و برای برآورد دقیق هزینه تحصیل در کانادا باید مابقی مخارج همچون مسکن، غذا، کتاب، رفت و آمد، تلفن و سایر هزینه‌ها را نیز اضافه کرد. هزینه زندگی دانشجویی (فارغ از شهریه دانشگاه یا مدرسه) در کانادا برای مثال در دانشگاه مونترال سالانه حدود ۱۵۰۰۰ هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود که این عدد در بیشتر دانشگاه‌های این کشور ثابت است.

هزینه‌های زندگی دانشجویی در کانادا ارتباط مستقیمی با محل اقامت و عادت‌های خرج کردن دانشجو دارد و هزینه‌های جانبی در شهرهای بزرگ بالطبع بیشتر است. البته باید این موضوع را یادآوری کنیم که هزینه بیمه سلامت اجباری نیز به شهریه و هزینه زندگی دانشجویی اضافه می‌‎شود و در حدود ۸۶۴ دلار کانادا هزینه دارد.

۳ نوع اقامتگاه دانشجویی ( خوابگاه دانشجویی، اقامتگاه خصوصی و اقامت در خانه) از لحاظ هزینه سالانه تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند. بر همین اساس، دانشجوی بین‌المللی متقاضی ادامه تحصیل در کانادا باید چیزی در حدود ۳۰۰۰ تا ۷۵۰۰ دلار کانادا (۲٫۵۵۰ تا ۵۶۴۰ دلار آمریکا) سالانه برای خوابگاه درون دانشگاه کانادایی پرداخت کند.

در عین حال، اقامتگاه‌های خصوصی اشتراکی چیزی در حدود ۸۴۰۰ دلار کانادا (۶٫۳۲۰ دلار آمریکا) در کنار قبوض برق و تلفن و غیره به طور سالانه هزینه دارند.معمولا اقامتگاه‌های دانشجویی نسبت به سایر اقامتگاه‌ها ارزان‌تر بوده و اغلب امکان خرید و صرف غذا در محوطه دانشگاه را به دانشجویان می‌دهد.

اما بد نیست نظر شما را به برخی از هزینه‌های جانبی زندگی در کانادا از نگاه وب‌سایت Numbeo جلب کنیم:

  • صرف غذا در رستوران: ۱۵ دلار کانادا به ازای هر نفر (۱۱ دلار آمریکا)
  • بلیط یک‌طرفه وسایل نقلیه عمومی: ۳ دلار کانادا (۲٫۲۵ دلار آمریکا)
  • یک قرص نان: ۲٫۷۹ دلار کانادا (۲٫۱۰ دلار آمریکا)
  • بلیط سینما: ۱۳ دلار کانادا (۹٫۷۸ دلار آمریکا)
  • شهریه ماهانه باشگاه: ۴۹ دلار کانادا (۳۷ دلار آمریکا)

اگر به دنبال اطلاعات دقیق‌تر از وضعیت تحصیلی در کانادا هستید پیشنهاد میکنیم تا با پر کردن فرم پذیرش تحصیلی کانادا اجازه دهید تا کارشناسان نیلگام پرونده شما را به طور تخصصی بررسی کنند.

 

کار دانشجویی پاره‌وقت و تمام‌وقت در کانادا

با توجه به اینکه درصد زیادی از متقاضیان زندگی در کانادا از طریق دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا قدم به این کشور می‌گذارند، بد نیست اشاره‌ای نیز به کسب درآمد به هنگام تحصیل و پس از فارغ‌التحصیلی در کانادا برای پوشش بخشی از هزینه‌ها داشته باشیم.

چنانچه بخواهید به هنگام تحصیل به کار دانشجویی در کانادا بپردازید، مجاز هستید تا در خلال ترم‌های تحصیلی به مدت حداکثر ۲۰ ساعت در هفته انواع کارهای پاره‌وقت داخل دانشگاه on-campus و یا خارج از دانشگاه off-campus را انجام دهید و به هنگام تعطیلات تابستانی و زمستانی بدون نیاز به مجوز کار امکان انجام کار تمام‌وقت را خواهید داشت.

برای اینکه واجد شرایط انجام کار دانشجویی در کانادا شوید باید:

  • مجوز معتبر تحصیل در کانادا داشته باشید
  • یک دانشجوی تمام‌وقت باشید
  • در یک موسسه آموزشی تعیین‌شده توسط آموزش و پرورش کانادا در مقاطع عالی ارشد و دکترا ثبت‌نام کرده باشید
  • در حال تحصیل در یک دوره حداقل ۶ماهه آکادمیک، فنی و حرفه‌ای و یا آموزش تخصصی باشید که به دریافت مدرک، دیپلم و یا گواهی در کانادا منجر شود

شما همچنین نیازمند دریافت شماره بیمه تامین اجتماعی SIN از سازمان Service Canada برای کار در این کشور و یا دریافت مزایا و خدمات طرح‌های دولتی خواهید بود.

لازم به ذکر است که در صورت فارغ‌التحصیلی از هر یک از دانشگاه‌های کانادا امکان دریافت مجوز کار PGWP 3ساله برای شما وجود دارد . با دریافت این مجوز می‌توانید به کار تمام‌وقت در بازار کار این کشور پرداخته و در نهایت پس از گذشت ۵ سال از زمان حضور در خاک این کشور برای دریافت اقامت دائم کانادا یا همان PR اقدام نمایید.

 

مزایای زندگی در کانادا

به طور کل می‎‌توان گفت که کانادا یکی از بهترین گزینه‌های زندگی در خارج از کشور برای ایرانیان است. کشوری پهناور با منابع سرشار، جمعیت بسیار کم در مقایسه با مساحت، فرصت های بسیار و دورنمایی روشن برای پیشرفت در کار و تحصیل و از همه مهمتر کشوری مهاجرپذیر و چند فرهنگی که طبعا حل شدن و انطباق برای مهاجران را ساده‌تر می‌سازد.

مهمترین مزایای زندگی در کانادا برای ایرانیان عبارتند از:

  • آرامش و امنیت
  • اقامت قانونی و اجازه کار
  • اقتصاد پویا و بازار کار پر رونق
  • حمایت دولت از شهروندان
  • احترام به حقوق شهروندی منطبق بر استاندارهای جهانی
  • نظام آموزشی به روز و با کیفیت
  • مدارس رایگان دولتی و هزینه تحصیل مناسب دانشجویی
  • احترام به مهاجران
  • آزادی بیان، اندیشه و اجتماعی
  • سطح بالای بهداشت و درمان (پوشش خدمات درمانی سراسری)
  • اقلیم جذاب و تنوع جغرافیایی
  • فرصت های اقامتی در کانادا و پاسپورت کانادایی
  • امکان همراهی خانواده با متقاضی ادامه تحصیل در کانادا
  • امکان اسپانسرشیپ والدین

بنابراین می‌توان اینطور گفت که اگر مبنای انتخاب مقصد براساس اصل هزینه و فایده (Cost & Benefit) باشد، شرایط کار، پیشرفت، تحصیل و زندگی در کانادا برای مهاجران فوق‌العاده است.

بد نیست بدانید که کانادا دارای بالاترین نرخ پذیرش مهاجر در میان کشورهای توسعه یافته است و در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۳۱۰٫۰۰۰ مهاجر را از سراسر دنیا پذیرفته است. از این رو با توجه به مهاجرپذیر بودن، وجود فرهنگ‌ها و اقوام مختلف، امکان تحصیل کار و پیشرفت برای تمام افراد جامعه، می‌توان گفت که دهمین اقتصاد برتر دنیا مکان مناسبی برای زندگی خواهد بود.

مشکلات زندگی در کانادا

زندگی در کانادا برای ایرانیان هم‌چون بسیاری دیگر از کشورهای پیشرفته دنیا با دشواری‌هایی همراه است. ریشه بسیاری از این مشکلات زندگی در کانادا البته به نوع فرهنگ نهادینه در کشور ما و عادات اجتماعی موجود باز می‌گردد. برای مثال اگر فردی هستید که به زندگی قانون‌مند و احترام به قوانین عادت ندارید، حتما در کانادا با مشکل مواجه خواهید شد.

همچنین اگر قوانین احترام به حقوق دیگران و حریم شخصی افراد آنچنان برایتان جا نیافتاده باشد ، بی‌تردید با دشواری‌های بسیاری در کانادا دست به گریبان خواهید شد. البته به این موارد باید قوانین سختگیرانه و کاملا متفاوت مالیات بر درآمد و همچنین قوانین راهنمایی و رانندگی را نیز اضافه کرد.

بنابراین به جز مواردی همچون آب و هوا و مهارت زبان، عمده مشکلات زندگی در کانادا به سبک زندگی ما یا اصطلاحا Life Style ایرانی باز می‌گردد.

مهمترین مشکلات زندگی در کانادا عبارتند از:

  • عدم تسلط کافی به یکی از زبان‌های انگلیسی و یا فرانسه
  • نداشتن تخصص لازم کاری
  • هزینه زندگی در کانادا
  • یافتن شغل مناسب
  • بروکراسی پیچیده و دشواری اخذ ویزای کانادا
  • مسافت طولانی بین ایران و کانادا و مشکلات مربوط به غربت
  • مالیات نسبتا بالا
  • تفاوت اقلیم و آب و هوا

پاسخ به این پرسش که زندگی در کانادا چگونه است شاید تنها یک جواب داشته باشد و آن اینکه: باید در این کشور زندگی کنید تا از شرایط زندگی در آن تخمینی درست و منطقی بدست آورید. قول معروفی در خصوص زندگی در کانادا وجود دارد که می‌گوید: “زندگی درکانادا همچون نوشیدن یک لیوان آب از رودخانه‌ای زلال است.”

با مطالعه مجموعه مقالات هلدینگ نیلگام در خصوص نحوه دریافت ویزای کانادا، ارزیابی بهتری از نحوه اقدام برای ویزای مولتی، مجوز و شرایط کار، ادامه تحصیل، دریافت اقامت، سفر و یا زندگی در کانادا بدست خواهید آورد. باید به این نکته توجه داشته باشید که کسب اطلاعات بیشتر و درک جزئیات مهم سفر و زندگی در کشوری کاملا متفاوت در برنامه‌ریزی دقیق مراحل پیش رو و موفقیت در پروسه مذکور تاثیر به سزایی خواهد گذاشت.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۰۷
ahmad souri احمد سوری ahmad souri احمد سوری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی