وبلاگ شخصی -احمد سوری

وبلاگ-احمد سوری

وبلاگ شخصی -احمد سوری

وبلاگ-احمد سوری

این وبلاگ جهت جمع آوری و تمرکز اطلاعاتی که با آنها مواجه شده ام گردآوری شده است . با توجه به تحصیلات و حوزه کاری اینجانب در مدیریت مالی ، بیشترین اطلاعات آن مربوط به این حوزه می باشد . سعی کرده ام داده ها و اطلاعاتی که در مدیریت مالی به آن مراجعه داشته ام را به نوعی در اینجا گردآوری نمایم . امیدوارم برای شما و دیگران نیز مفید باشد و به ارتقاء دانش مالی کمک نماید .
همچنین بخش های متفرقه دیگری نیز در این وبلاگ مشاهده می کنید که امیدوارم برای شما نیز جالب باشد .
بایگانی
۱۵ خرداد ۰۱ ، ۱۱:۳۳

مراحل افزایش سرمایه

مراحل کار افزایش سرمایه شرکت‌ها نیز معمولا به صورت زیر است:
ابتدا عنوانی با نام «پیشنهاد هیئت‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه» در سامانه کدال قرار می‌گیرد که در آن گزارش توجیهی هیئت‌مدیره به منظور نهپیشنهاد افزایش سرمایه از محل مورد نظر، جهت اظهار نظر به حسابرس و بازرس قانونی وجود دارد.

مرحله ۱: «پیشنهاد هیئت‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه» در نماد دبالک.
بعد از آن مطلبی با عنوان «اظهار نظر حسابرس و بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی هیئت‌مدیره در خصوص افزایش سرمایه» در این سامانه قرار می‌گیرد که در حسابرس قانونی سازمان نظر خود را قید می‌کند تا بعد از آن سازمان بر اساس آن تصمیم‌گیری کند.

مرحله ۲: «اظهار نظر حسابرس و بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی هیئت‌مدیره در خصوص افزایش سرمایه» در نماد دبالک.

بعد از بررسی، اطلاعیه‌ای از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار صادر می‌شود و مجوز افزایش سرمایه با عنوان «مدارک مستندات درخواست افزایش سرمایه» روی سامانه کدال قرار می‌گیرد. پس از آن شروع پذیره‌نویسی حداکثر تا ۶۰ روز پس از تاریخ این مجوز برای شرکت امکان‌پذیر خواهد بود و عدم شروع پذیره‌نویسی در مهلت مقرر، موجب ابطال این مجوز گردیده و انجام آن مستلزم اخذ مجوز جدید از سازمان خواهد بود.

مرحله۳: «مدارک مستندات درخواست افزایش سرمایه» سامانه کدال در نماد دبالک.
در مرحله بعد اطلاعیه‌ای با عنوان «آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق‌العاده» در این سامانه قرار می‌گیرد و در این مجمع تصمیم‌گیری لازم جهت افزایش سرمایه توسط سهامداران صورت خواهد پذیرفت. در صورت تایید سهامداران، شرکت مجاز به انجام افزایش سرمایه خواهد بود. در واقع در این مرحله همان‌طور که پیش‌تر توضیح داده شد، کسی که سهامدار باشد سهامش مشمول افزایش سرمایه خواهد شد ولی کسی که قبل از برگزاری این مجمع سهام خود را فروخته باشد، مشمول این افزایش سرمایه نخواهد شد.

مرحله۴: «آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق‌العاده» سامانه کدال در نماد دبالک.

بعد از برگزاری، مجمع گزارشی تهیه و با عنوان «تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام» در اختیار عموم قرار می‌دهد.

مرحله ۵: «تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام» سامانه کدال در نماد دبالک.

اگر افزایش سرمایه از محل آورده باشد بعد از برگزاری مجمع و بازگشایی نماد، اطلاعیه‌ای در مورد حق تقدم سهم با عنوان «مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام» در این سامانه صادر می‌شود که در واقع همان مهلت ۶۰ روز را در بازه تاریخی مشخص اعلام می‌کند

مرحله۶: «مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام» سامانه کدال در نماد دبالک.

در اینجا بعد از مهلت ۶۰ روز ممکن است برخی سهامداران مبلغ مطالبه شده توسط شرکت (۱۰۰۰ ریال) را واریز نکنند و شرکت موظف است این تعداد حق تقدم را به عموم واگذار کند و مبلغ دریافتی را به حساب سهامدار گذشته واریز کند (توضیحات در بالا موجود است) از این ‌رو اطلاعیه‌ای با عنوان «اعلامیه پذیره‌نویسی عمومی» صادر می‌شود و تعداد باقی‌مانده را در زمانی مشخص (معمولا ۱۰ روز) به افراد جدید واگذار می‌کند.

مرحله۷: «اعلامیه پذیره‌نویسی عمومی» سامانه کدال در نماد دبالک.

ممکن است افزایش سرمایه از محل‌ دیگری باشد که در این صورت مرحله ۶ وجود نخواهد داشت.

در پایان زمانی فرامی‌رسد که افراد می‌توانند سهم‌های تعلق گرفته از محل افزایش سرمایه را، مورد معامله قرار دهند که در این هنگام اطلاعیه‌ای با عنوان «آگهی ثبت افزایش سرمایه» در سامانه کدال قرار می‌گیرد و پس از آن افراد می‌توانند این اوراق را معامله کنند.
چرا سهم‌های جدید از محل افزایش سرمایه در سبد ما دیده نمی‌شود؟

نکته مهمی‌ که این جا پس از افزایش سرمایه مورد توجه قرار می‌گیرد این است که سرمایه‌گذاران قادر به مشاهده سهام جدید در سبد دارایی خود نیستند.

در این جا باید توجه داشت که آیا هنوز آگهی ثبت افزایش سرمایه در سامانه کدال قرار گرفته است یا خیر؟ اگر هنوز قرار نگرفته است که باید منتظر باشید تا از طرف شرکت این اطلاعیه صادر شود و سهام مذکور در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد و قابلیت معامله پیدا کند اما اگر آگهی ثبت افزایش سرمایه در سامانه کدال قرار گرفته است و شما نمی‌توانید سهم مورد نظر را به فروش برسانید کافی است با کارگزار خود تماس گرفته و درخواست تغییر ناظر این سهم تبدیل شده را بدهید تا بعد از آن بتوانید سهم مذکور را به فروش برسانید.

البته گاهی ممکن است اطلاعیه ثبت افزایش سرمایه نیز اعلام شده باشد ولی در عمل کمی با تاخیر این اتفاق بیفتد که می‌توان از طریق امور سهام شرکت این موضوع را پیگیری کرد.

نکته: به منظور کاهش فاصله زمانی میان تصویب افزایش سرمایه و انتشار اوراق جدید، دستورالعمل مراحل زمانی افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس مورخ ۱۹/۶/۱۳۹۴ به تصویب هیئت‌مدیره سازمان کارگزاران رسیده است.

علاوه بر موارد بالا اطلاعیه‌های دیگری هم ممکن است در رابطه با افزایش سرمایه صادر شود که می‌توان از همین سامانه پیگیری کرد. به طور مثال اطلاعیه تکمیلی صدور مجوز افزایش سرمایه، تصمیم هیئت‌مدیره به انجام افزایش سرمایه تفویض شده در مجمع فوق‌العاده، زمان تشکیل جلسه هیئت‌مدیره در مورد افزایش سرمایه و… .

 

در این مطلب ابتدا به انواع روش‌های کاهش سرمایه و افزایش سرمایه در شرکت‌های بورسی و فرابورسی پرداخته و سپس نحوه محاسبه قیمت تئوریک سهام پس از هر یک از روش‌ها بیان شد.

پس از افزایش سرمایه، ممکن است سهم بر اساس قیمت تئوریک بازگشایی شود یا بیشتر یا کمتر از آن باشد. در واقع افزایش سرمایه یک شرکت لزوما به معنای ارزنده بودن سهام شرکت مورد نظر نخواهد بود. توضیح دادیم که افزایش سرمایه شرکت ها موجب کاهش قیمت سهام خواهد شد ولی تعداد سهام سهامداران قبلی به همان نسبت افزایش سرمایه، اضافه خواهد شد.

متداول‌ترین این روش‌ها، افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران و بهره‌مندی آنان از گواهی حق تقدم در سهام جدید شرکت است. نحوه استفاده از حق تقدم در مهلت قانونی آن (که معمولا یک مهلت ۶۰ روزه است) بیان شد و دانستیم که چنان چه سهامدار از حق تقدم خود در مهلت مقرر استفاده نکند، این گواهی به حق تقدم استفاده نشده تبدیل خواهد شد. همچنین در این مطلب مراحل انجام افزایش سرمایه از زمان تصمیم هیئت ‌مدیره تا زمان مشاهده آن در سبد دارایی را آموختیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۳/۱۵
ahmad souri احمد سوری ahmad souri احمد سوری

احمد سوری

حسابداری

مدیریت مالی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی