وبلاگ شخصی -احمد سوری

وبلاگ-احمد سوری

وبلاگ شخصی -احمد سوری

وبلاگ-احمد سوری

این وبلاگ جهت جمع آوری و تمرکز اطلاعاتی که با آنها مواجه شده ام گردآوری شده است . با توجه به تحصیلات و حوزه کاری اینجانب در مدیریت مالی ، بیشترین اطلاعات آن مربوط به این حوزه می باشد . سعی کرده ام داده ها و اطلاعاتی که در مدیریت مالی به آن مراجعه داشته ام را به نوعی در اینجا گردآوری نمایم . امیدوارم برای شما و دیگران نیز مفید باشد و به ارتقاء دانش مالی کمک نماید .
همچنین بخش های متفرقه دیگری نیز در این وبلاگ مشاهده می کنید که امیدوارم برای شما نیز جالب باشد .
بایگانی

شک نکنید که بخشی از سهام این فروشگاه در تهران متعلق به شرکت کرفور فرانسه است اما به دلیل روابط تیره ایران و فرانسه تلاش می‌کنند که این موضوع اعلام عمومی نشود.

به گزارش فردا، مردم به مانند مور و ملخ در آن ریخته‌اند و در پر کردن سبدهای کالا از هم سبقت می‌گیرند.
انتهای خیابانی در غرب تهران که به معنای باغ بهشت است به فروشگاهی ختم می‌شود که مردم به مانند مور و ملخ در آن ریخته‌اند و در پر کردن سبدهای کالا از هم سبقت می‌گیرند، هر مراجعه‌ کننده‌ای برای بار اول با دیدن این صحنه‌ها با این پرسش مواجه می‌شود که به راستی تهرانی‌ها به دنبال کدام کالا هستند که در فروشگاه‌های وطنی نمی‌یابند؟
تاریخچه خرید ایرانی‌ها از فروشگاه‌های زنجیره‌ای حدوداً به بیش از 60 سال پیش یعنی زمان تأسیس تعاونی مصرف سپه برمی‌گردد‌ اما با این سابقه نسبتاً طولانی هنوز تمایلی برای خرید تمام مایحتاج زندگی از نزدیک‌ترین فروشگاه‌ زنجیره‌ای محل زندگی نداریم و ترجیح می‌دهیم برای خرید هر ملزوماتی از یک سر شهر به سمت دیگر شهر سفر کنیم.
حال آن که افتتاح یک شعبه از یک فروشگاه زنجیره‌ای به نام هایپراستار در غربی‌ترین نقطه تهران توانسته است مرکز توجه اکثر شهروندان تهرانی شود جای تعجب و بیش‌تر از آن تأمل دارد.
این روزها تهرانی‌ها از قیمت‌های ارزان، تنوع بالا و اجناس شیک این فروشگاه می‌گویند. ترغیب می‌شویم که سری به این فروشگاه بزنیم. نشانی فروشگاه به راحتی قابل دسترس است تقریباً اکثر تهرانی‌ها در عرض این یک ماه یا از این فروشگاه خرید کرده‌اند یا حداقل نشانی آن را می‌دانند.
بر خلاف تمام مراکز خرید در تهران که معمولاً بیش‌تر از ساعتی که در مرکز خرید به سر می‌بری باید به دنبال محلی برای پارک خودرو بگردی به طبقه زیرین این فروشگاه برای پارک خودرو راهنمایی می‌شوی؛ پارکینگی 2 طبقه که هیچ هزینه‌ای برای پارک خودرو ‌دریافت نمی‌کند.
از پارکینگ زیر همفک تا طبقه مرکز خرید به جای آسانسورهای معمولی که معمولاً در فروشگاه‌های ما وجود دارد و گاهی در برخی فروشگاه‌های خیلی مدرنمان دیوار‌ شیشه‌ای دارند از ریل‌های مورب در حال حرکتی استفاده شده است‌ که معلولان و جانبازان ‌به راحتی می‌توانند از آن بهره ببرند.
وارد طبقه مرکز خرید که می‌شوی مغازه‌های متعددی از برندهای مختلف پوشاک، خارجی و چرم‌، صرافی و چندین رستوران و کافی‌شاپ وجود دارد جلوتر که می‌روی با ده‌ها صندوق خرید کالا مواجه می‌شوی که این‌جا همان فروشگاه غربی پر مخاطب تهران است. صف‌های طولانی از مردم رو‌به‌روی هر صندوقی تشکیل شده است. در کنار هر صندوقی کالاهای خریداری شده توسط کارکنان فروشگاه درون کیسه‌ها گذاشته شده و تحویل مشتری داده می‌شوند. از کنار صندوق‌ها می‌گذری تا پروژه پیچیده خرید را شروع کنی علی‌رغم حضور جمعیت بسیار در فروشگاه سیستم تهویه بسیار مطلوب است به حدی که حتی بوی محصولات را متوجه نمی‌شوی چه ‌رسد به این‌که بوی نامطبوع خارجی در محوطه فروشگاه، مردم را آزار دهد. سقف فروشگاه بلند است و بالای هر بخشی از فروشگاه عنوان محصولات اعم از پوشاک مردانه، زنانه، بچگانه، لوازم آرایشی، کفش، کتاب، طلا و جواهرات، مواد شوینده، میوه، گوشت، مرغ، فرش، گل مصنوعی و طبیعی، کیف، لوازم برقی، گوشی ‌همراه، فرش، عطاری، لوازم کشاورزی و ... نصب شده است.
یکی از فاکتورهای مهم در جذب مشتری در فروشگاه‌ها تنوع و تازگی محصولات است که در این فروشگاه به سلیقه مخاطبان احترام ویژه‌ای گذاشته است به طوری که مشتری برای خرید میوه تمام فصول هم می‌تواند میوه بسته‌بندی شده خریداری کند هم میوه‌ای وجود دارد که می‌تواند به راحتی آن‌ها را دستچین کند و هم امکان خرید آب میوه تازه را در همان محل دارد‌ یا این‌که مشتری در این فروشگاه ماهی زنده را که در آب غوطه‌ور است انتخاب ‌و مانند برخی فروشگاه‌های داخل شهر پس از پاک شدن و خرد شدن آن را خریداری می‌کند.
حدود 80 درصد کالاهایی که در این فروشگاه به فروش می‌رسند اجناس داخلی و ایرانی هستند که حدود 15 درصد از قیمت درج شده روی کالا هم ارزان‌تر فروخته می‌شوند.
فروشگاه هایپراستار نخستین فروشگاه زنجیره‌ای خارجی در زیربنای‌ 9 هزار متر مربع است که 25 درصد سهام آن متعلق به گروه فرانسوی کرفور و ‌75 درصد آن متعلق به شرکت اماراتی است.
تاکنون 60 میلیون دلار در این فروشگاه سرمایه‌گذاری شده ‌که قرار است به 400میلیون دلار برسد. گردانندگان این فروشگاه‌، زمین فروشگاه را برای مدت 20 سال از شهرداری تهران اجاره کرده‌اند.
مارک کوربیون مدیر عامل فرانسوی شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای هایپراستار درباره قیمت محصولات در فروشگاه می‌گوید: با دولت ایران توافق کردیم و هر کاری بتوانیم انجام می‌دهیم تا قیمت‌ها را کاهش دهیم تا مشتری‌ها از ما راضی‌ باشند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره علت تغییر نام از کرفور به هایپراستار تصریح می‌کند: گروه اصلی سرمایه‌گذار گروه مجید الفوت امارات است و کرفور تنها 25 درصد سهام این شرکت را در اختیار دارد. به دلیل چالشی که در روابط ایران و فرانسه وجود دارد، تصمیم گرفتیم که از آغاز از نام کرفور استفاده نکنیم اما کرفور برای سرمایه‌گذاری در ایران موافقت کرد و از ما خواسته شد که فعلاً در ایران و پاکستان از اسم کرفور استفاده نکنیم و از برند یا مارک دیگری استفاده کنیم.
علی‌رغم اظهارات مدیر عامل فرانسوی‌ها هایپراستار لباس‌های متحد‌الشکلی که برای کارکنان این فروشگاه در تهران در نظر گرفته شده است از همان رنگ سورمه‌ای که کارکنان کرفور در لباس‌هایشان در سراسر جهان به کار می‌برند، است. این شرکت در 35 کشور دنیا حدود 15 هزار و 500 فروشگاه زنجیره‌ای و‌ 500 هزار نفر حقوق‌بگیر دارد. این شرکت در بین فروشگاه‌های اروپا مقام اول و در دنیا پس از والمارت مقام دوم را دارد.
یکی از مدیران داخلی هایپراستار که خواست نامش فاش نشود درباره فرانسوی بودن این فروشگاه  می‌گوید: شک نکنید که بخشی از سهام این فروشگاه در تهران متعلق به شرکت کرفور فرانسه است اما به دلیل روابط تیره ایران و فرانسه تلاش می‌کنند که این موضوع اعلام عمومی نشود به طوری‌که خود ما در روزهای نخست باز شدن این فروشگاه روی بند کارت‌هایی که به سینه داشتیم به انگلیسی نوشته شده بود careforeاما به ما اعلام کردند که باید هر نامی از کرفور از ظواهر فروشگاه برداشته شود.
مدیر عامل فرانسوی شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای هایپراستار می‌افزاید: ما برای 400 میلیون دلار سرمایه‌گذاری در ایران برنامه‌ریزی کرده‌ایم و در تهران،‌ کرج، مشهد، اصفهان و شیراز شعبه خواهیم داشت و روی 7 سال برای بازگشت سرمایه خود حساب کرده‌ایم چرا که ما زمانی که جایی سرمایه‌گذاری می‌کنیم و سود می‌بریم آن سود را مجدداً سرمایه‌گذاری می‌کنیم.
وی با بیان این‌که فعلاً برنامه‌ای برای استفاده از مشارکت سرمایه‌گذار ایرانی نداریم، می‌گوید: بازار مصرف ایران بسیار بزرگ است اما به خوبی سازماندهی نشده و بسیار گران است و ما با تولید‌کننده‌ها مذاکره می‌کنیم تا قیمت‌های پائینی را در فروشگاه خود ارائه کنیم. با دولت ایران توافق کردیم تا قیمت‌ها را پائین بیاوریم و هر کاری بتوانیم انجام می‌دهیم تا قیمت‌ها را کاهش دهیم تا مشتری‌ها از ما راضی‌تر باشند اما در محصولات الکترونیکی چون مالیات می‌پردازیم قیمت‌های ما گران‌تر است.
در حال حاضر پرسشی که مطرح می‌شود این است که چطور شرکت‌های خارجی می‌توانند بازار ایران را تحت کنترل خود قرار دهند اما فروشگاه‌هایی چون شهروند که سال‌ها در ایران فعالند هنوز کالاهای خود را گران تر از بازار در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.
شرکت مجری راه‌اندازی این فروشگاه در تهران قرار است شعبه‌های دیگری از هایپراستاررا در ایران احداث کند اما آیا فکری برای فشاری که به خرده‌فروشان در اطراف این فروشگاه‌ها وارد می‌شود، شده است؟
یک مغازه‌دار در حوالی این فروشگاه که فروشنده مرغ است درباره راه‌اندازی این فروشگاه در منطقه غرب تهران می‌گوید: این فروشگاه ما را بیچاره کرده است مردم منطقه ترجیح می‌دهند به جای این که مرغ یخی را از مغازه من بخرند مرغ تازه را با قیمت ارزان‌تری از این فروشگاه خریداری کنند. مسئولان باید واقعاً فکری کنند.
یکی از سوپرمارکت‌داران منطقه نیز تصریح می‌کند ‌مردم محله از ما خرید جزیی می‌کنند اما ترجیح می‌دهند خرید عمده را از این فروشگاه داشته باشند و از زمان راه‌اندازی این فروشگاه مردم به هیچ وجه مواد شوینده را از ما خریداری نمی‌کنند چون در این فروشگاه مواد شوینده از قیمت درج شده بر روی کالا هم ارزان‌تر به فروش می‌رسد.
یکی از میوه‌فروشان منطقه هم تصمیم دارد مغازه میوه فروشی خود را تبدیل به سوپرمارکت کند چون مردم ترجیح می‌دهند میوه‌های تازه تمام فصول را در این فروشگاه با صرف هزینه کم‌تری خریداری کنند.
سبدهای خرید اکثر مردمی هم که به این فروشگاه مراجعه کرده‌اند حاکی از آن است که مردم بیش‌تر از قسمت‌های خوراکی این فروشگاه استقبال کرده‌اند به گونه‌ای که در این فروشگاه گوشت تازه دام به فروش می‌رسد و به شکلی مورد تمایل مشتری باشد چرخ شده یا خرد می‌شوند یا انواع نان‌ها و کیک‌های تازه در همان محل فروشگاه پخته می‌شوند که تمام این موارد در جذب مشتری برای خرید مؤثر است.
خانم جوانی که در قسمت سبزیجات مشغول خرید است و تنها دسته‌های کوچکی از سبزیجات متنوعی را خریداری کرده است می‌گوید فاصله منزل ما تا فروشگاه بسیار کم است به همین دلیل هرگاه نیاز به خرید محصولی داشته باشیم سریعاً به این فروشگاه مراجعه می‌کنم و تازه‌ترین محصولات را خریداری می‌کنم.
یکی از فروشندگان قسمت میوه در این فروشگاه در حالی که مشغول جدا کردن میوه‌های لک‌دار از بین سایر میوه‌هاست درباره تازگی میوه‌ها در این فروشگاه می‌گوید: ما هر روز میوه‌ها را تعویض می‌کنیم یعنی این طور نیست که اگر میوه‌ای امروز باقی بماند فردا دوباره آن در فروشگاه به فروش برسانیم میوه‌های قدیمی در خارج از فروشگاه در محل دیگری فروخته می‌شوند.
یکی از مشتریان هایپراستار می‌گوید: اگر روزهای اول به هایپراستار آمده باشید و با این روزها مقایسه کنید قیمت بعضی محصولات افزایش یافته مثل میوه‌ها که دیگر ارزان نیست. میوه فروشی این فروشگاه تنها حسنی که دارد این است که می‌توانید خودتان میوه‌ها را انتخاب کنید.
مشتری دیگری به تابلوهای «کم‌ترین قیمت» در فروشگاه اشاره می‌کند و می‌گوید: تابلو‌های کم‌ترین قیمت به شما کمک می‌کند تا در انتخاب کالا، کالایی که قیمت آن از همه کم‌تر هست را سریع پیدا کنید و خیلی دنبالش نگردید.
«مردم به دنبال اجناس فرانسوی در فروشگاه هایپراستار می‌گردند» این بخشی از اظهارات یکی از فروشندگان این فروشگاه است، او می‌گوید: بیش‌ترین پرسشی که مردم با ورود به فروشگاه از ما می‌پرسند این است که در کدام قسمت فروشگاه اجناس خارجی و به ویژه فرانسوی را می‌توانند پیدا کنند، که ما هم در پاسخ می‌گوییم تنها بخشی از خوراکی‌ها فرانسوی و اکثر محصولات ایرانی و داخلی هستند.
یکی دیگر از مشتریان به موضوع خوراکی‌هایی که توسط مردم در همان محل فروشگاه بدون این که هزینه آن را پرداخت کنند، مصرف می‌شوند، اشاره می‌کند، او می‌گوید: ما یک بار رفتیم سطل زباله بخریم، در سطل را که باز کردیم دیدیم درون آن پر از زباله است، فهمیدیم مردم هر آن چه در هایپراستار می‌خورند زباله‌اش را درون این سطل‌ها می‌ریزند.
در بخش‌های لوازم صوت و تصویر، گوشی‌ تلفن همراه، گل‌های طبیعی و فرش در هایپراستار مردم بیش‌تر تماشاچی هستند چون قیمت‌ها گران‌تر از بیرون است. در قسمت اسباب‌بازی هم اثری از اسباب‌بازی‌های ایرانی چون عروسک دارا و سارا و ... نیست عروسک تمام شخصیت‌های کارتنی خارجی به چشم‌ می‌‌خورد و قیمت‌ها بسیار گزاف است.
علی‌رغم آن‌ که معمولاً مأموران انتظامات در هر فروشگاهی لباس فرم مشخصی دارند در این فروشگاه تعدادی از افرادی با لباس‌های معمولی با سبدهایی پر از کالا تردد می‌کنند و به محض بروز هر گونه تخلفی با مردم برخورد می‌کنند. به طوری‌که وقتی گروه گزارشگران فارس خواست از بخش‌هایی از فروشگاه با دوربین تلفن همراه خود عکاسی کند سریعاً این افراد به سراغ آن‌ها رفتند و خود را مأموران فروشگاه معرفی کردند و مانع از عکس‌برداری شدند اما واقعاً‌ چه لزومی دارد مأموران مخفیانه در این فروشگاه فعالیت کنند؟
از نکات قابل توجه در این فروشگاه تعداد زیاد کارکنان آن است، تمام کارکنان این فروشگاه بیمه هستند و در 2 شیفت ساعت 7 تا 16 و 15 تا 24 فعالیت می‌کنند و حقوقی بر اساس قانون کار دریافت می‌کنند.
از مهم‌ترین فاکتورهای جذب مشتری در این فروشگاه بزرگ در تهران را می‌توان کیفیت بالا، تنوع محصولات و قیمت ارزان عنوان کرد حال با توجه به این که سرمایه‌گذاران این فروشگاه خارجی هستند این پرسش مطرح است که چگونه در فروشگاهی که حدود 80 درصد اجناس ایرانی هستند، افراد خارجی توانسته‌اند کالای مورد تقاضای مشتری را با بسته‌بندی متفاوت و ارزان‌تر از قیمت کارخانه‌ تولید کنند محصول عرضه کنند؟ آیا غیر از این است که این فروشگاه به دلیل خرید یک جا از کارخانه‌های تولیدی تخفیف می‌گیرد و محصولات را در انبارهای بزرگ برای رفع نیاز مشتری ذخیره می‌کند؟
‌مردم ما در دنیا شهره هستند که یکی از بزرگ‌ترین و لذت‌بخش‌ترین ‌تفریحاتشان «خرید‌» است بهتر نیست قبل از آن‌که سرمایه‌گذاران خارجی از این فرصت‌های مردم ایران استفاده کنند و بازارهای رنگارنگی که بدون شک همراه با بار فرهنگی بیگانه است را به این مردم تزریق کنند خود ایرانی‌ها چنین اقداماتی انجام دهند یا حداقل سرمایه‌داران ایرانی که در سایر کشورها زندگی می‌کنند برای راه‌اندازی چنین فروشگاه‌هایی در کشور جذب شوند و یا شهرداری که فروشگاه شهروند را در اختیار دارد از شیوه‌های مدیریت بازار در این فروشگاه‌ها الگوبرداری کند.
بی‌شک با توجه به استقبال مردم از این فروشگاه روزانه سود سرشاری عاید گردانندگان هایپراستار می‌شود آیا بهتر نبود این سود در همین آب و خاک باقی می‌ماند؟‌ 
 
 
گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news 

منبع: fardanews.com
 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۰۹
ahmad souri احمد سوری ahmad souri احمد سوری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی