فریب تبلیغات را نخوریم ، کممصرف باشیم ، مسئولان ، مسئولیت حرمت به جان و وقت انسانها که اشرف مخلوقات پروردگارند را بپذیرند :
فریب تبلیغات را نخوریم ، کممصرف باشیم ، مسئولان ، مسئولیت حرمت به جان و وقت انسانها که اشرف مخلوقات پروردگارند را بپذیرند :
1- تبلیغات محصورکننده شبکه 2 سیما در مورد بسته ضد ریزش مو ، چنان محکم صحبت از ریزش مو و بازگشت موهای از دست رفته مینمود که بلافاصله تصمیم به خرید یکی از همین بسته نمودم . چون :
- اول : تبلیغات از شبکه سراسری 2 سیما پخش میشد .
- دوم : در تبلیغات عنوان میشد محصول دارای مجوز بهداشتی به شماره 14753/34 است.
- سوم : در صورت نارضایتی از محصول ، بدون هیچ قید و شرطی ، وجه پرداختی به خریدار بازگردانده میشد .
- چهارم : برخی از مصرفکنندگان در این تبلیغات از مصرف آن اظهار رضایت میکردند.
2- بر همین اساس با تماس با تلفن مشاوره رایگان 4573 متوجه شدم که محصول موردنظر با برند آراس کر ARAS CARE میباشد . بهاصطلاح مشاور پشت خط ، در پاسخ به پرسش بنده در مورد کارخانه تولیدکننده ، راهنمایی کردند که محصول مربوط به شرکت رازی! میباشد . ( شاید بنده خدا منظورش پخش سراسری رازی بود ) .
3- با دانلود فایل اکسل محصولات دارای مجوز از سایت سازمان غذا و دارو به آدرس مندرج در پایان متن، مشخص گردید که محصول عنوانشده مربوط به شامپو حاوی عصاره سبوس برنج مربوط به شرکت بهگر بوده که مجوز آن از تاریخ صدور یعنی 21/04/1391 به مدت یک سال میباشد .
4- خوب تا اینجا اطلاعات خوبی بهدستآمده بود . حالا بایستی به دنبال شرکت بهگر میگشتم . با جستجویی ساده در اینترنت در مورد بهگر به مطالبی در مورد استاندارد نبودن محصول بالا با برند معرفیشده برخورد کردم .
5- سایت اداره کل استاندارد در مورد شامپوی آراس کر ARAS CARE شرکت بهگر که در فروشگاه اینترنتی 5040 به فروش رفته و در شبکه 2 سیما بهطور گسترده تبلیغ میشود ، غیراستاندارد بودن آن را تأیید کرده است .
می توانید از آدرس سایت آن نیز که در پایان متن آمده دیدن نمایید .6- روزنامه دنیای اقتصاد در شماره 3790 مورخ 26/03/1395 به نقل از خبرگزاری صداوسیما آورده است : در بازرسیهای کارشناسان استاندارد از واحدهای تولیدی محصولات بهداشتی مشمول استاندارد اجباری، شامپو بانام تجارتی ARAS CARE توقیف و جمعآوری شد.مدیرکل استاندارد تهران در تشریح این خبر گفت: واحد تولیدی بانام بهگر، بدون داشتن مجوز استاندارد اقدام به تولید این شامپوها کرده است که بازرسان استاندارد، پس از توقیف و جمعآوری این شامپوها، پرونده متخلفان را به مراجع قضایی ارجاع دادهاند.
7- پایان ماجرا اینکه از خرید محصول صرفنظر کردم . اما پرسشهای بیپاسخی در ذهنم باقی ماند:
- آیا بهواقع کسب درآمد به قیمتی ارزش بازی با وقت و جان انسانها را دارد؟
- آیا سازمان صداوسیما در مورد محصولاتی که اجازه پخش تبلیغات خود از آن را میگیرند ، تحقیقی مینماید ؟
- آیا درآمد حاصل از تبلیغات صداوسیما بیشتر از وقت و جان انسانها ارزش دارد ؟
- آیا مشاورهایی که بهعنوان فروشنده محصول در فروشگاههای اینترنتی امروزی مشغول به کارشدهاند ، جهت اخذ پورسانت مربوطه ، به هر طریقی که میتوانند باید تلاش کنند ؟
- آیا سازمان غذا و دارو بهجز صدور مجوز ، وظیفه کنترل ، نظارت و بهروزرسانی اطلاعات را نخواهد داشت .
- آیا سازمان استاندارد به جزء جلوگیری از تولید محصولات بدون استاندارد ، نمیتواند از ترویج و تبلیغ این محصولات در رسانهها نیز جلوگیری نماید ؟
- آیا فروشگاههای اینترنتی که بهشدت در حال افزایش نیز هستند ، در کنار ایجاد سهولت در کسبوکار ، نیازمند به کنترل و نظارت دقیقتری ندارند ؟
- آیا ؟ آیا ؟ آیا ؟
خواننده گرامی : با توجه به ذکر نام و مشخصات در متن، قصدم از نگارش سطوح بالا ، نه تبلیغ برای هیچ محصول یا شرکت تجاری بود و نه ضدتبلیغ .روی سخنم با شما دوست گرامی است . لطفاً با رجوع به آدرس سایتهای اشارهشده ( سازمان استاندارد ، سازمان غذا و دارو ، روزنامه دنیای اقتصاد ) صحت مطالب ارائهشده را مشاهده نمایید . شاید حقایق باعث هشیارتربودن ما در دنیای پر از تبلیغات امروزی گردد .
احمد سوری
http://umsha.ac.ir/index.aspx?siteid=16&pageid=4233