اصول 20 گانه کایزن
1. نگویید چرا این کار انجام نمی شود. فکر کنید چگونه میتوانید آن را انجام دهید.
2. در مورد مشکل به وجودآمده نگرانی به خود راه ندهید.همینالان برای رفع آن اقدام نمایید.
3. از وضعیت موجود راضی نباشید. باور داشته باشید که همیشه راه بهتری هم وجود دارد.
4. اگر مرتکب اشتباه شدید، بلافاصله درصدد رفع اشتباه برآیید.
5. برای تحقق هدف به دنبال کمال مطلوب نگردید. اگر60% از تحقق هدف اطمینان دارید دست بکار شوید.
6. برای پی بردن به ریشه مشکلات 5 بار بپرسید چرا؟
7. گمبا محل واقعی رویداد خطاست.سعی نکنید ازدفتر کار خود مشکلات محیط را حل کنید.
8. همیشه برای حل مشکل از داده و اطلاعات کمی و بهروز استفاده کنید.
9. برای حل مشکل بلافاصله به دنبال هزینه کردن نباشید. بلکه از خرد خود استفاده کنید. اگر عقلتان بهجایی نمیرسد، آن را در همکارانتان بجویید و از خرد جمعی استفاده کنید.
10. هیچوقت جزئیات و نکات ریز مسئله را فراموش نکنید. ریشه بسیاری از مشکلات بزرگ همین نکات ریز است.
11. حمایت مدیریت ارشد منحصر به قول و کلام نیست. مدیریت باید حضور مشهود و ملموس داشته باشد.
12. برای حل مسائل هر جا که امکان آن وجود دارد از واگذاری اختیار به زیردستان ابا نکنید.
13. هیچوقت به دنبال مقصر نگردید. هیچگاه عجولانه قضاوت نکنید.
14. مدیریت دیداری و انتقال اطلاعات بهترین ابزار برای حل مسئله بهصورت گروهی است.
15. ارتباط یکطرفه دستوری از بالا به پایین مشکلات سازمان را پیچیدهتر میکند. مدیریت ارشد باید با لایههای پایینتر سازمان ارتباط دوجانبه داشته باشد.
16. انسانها تواناییهای فراوانی دارند. از الگوهای چند مهارتی و غنیسازی شغلی برای شکوفا شدن آنها استفاده کنید.
17. تنها فعالیتهایی را انجام دهید که برای سازمان شما ارزشافزوده ایجاد میکنند.
18. فراموش نکنید که 5 ت، پایه و بنیان ایجاد محصولی باکیفیت است.
19. بر اساس الگوهای کار گروهی، مسائل محیط کارتان را حل کنید.
20. حذف مودا، اتلاف) فرآیندی پایانناپذیر است. هیچوقت از این کار خسته نشوید.