وبلاگ شخصی -احمد سوری

وبلاگ-احمد سوری

وبلاگ شخصی -احمد سوری

وبلاگ-احمد سوری

این وبلاگ جهت جمع آوری و تمرکز اطلاعاتی که با آنها مواجه شده ام گردآوری شده است . با توجه به تحصیلات و حوزه کاری اینجانب در مدیریت مالی ، بیشترین اطلاعات آن مربوط به این حوزه می باشد . سعی کرده ام داده ها و اطلاعاتی که در مدیریت مالی به آن مراجعه داشته ام را به نوعی در اینجا گردآوری نمایم . امیدوارم برای شما و دیگران نیز مفید باشد و به ارتقاء دانش مالی کمک نماید .
همچنین بخش های متفرقه دیگری نیز در این وبلاگ مشاهده می کنید که امیدوارم برای شما نیز جالب باشد .
بایگانی
۲۸ ارديبهشت ۰۰ ، ۰۹:۵۵

اوراق تسهیلات مسکن ( تسه و تملی )

اوراق تسهیلات مسکن چیست؟
اشخاصی که قصد دریافت وام مسکن دارند، باید به مدت یکسال مبلغی را نزد بانک سپرده‌گذاری کنند. اوراق تسهیلات مسکن (تسه یا تملی) راهکار جایگزین این سپرده است که امکان دریافت وام مسکن در زمان کوتاهی را فراهم می‌کند.
فرآیند استفاده از اوراق تسهیلات مسکن
پس از دریافت کد معاملاتی، از طریق سامانه های معاملاتی آنلاین، اوراق مورد نظر خود را خریداری نمایید و دو روز کاری بعد از خرید این اوراق بدین طریق می توانید نسبت به دریافت سند اوراق خود جهت ارائه به بانک مسکن یا ملی اقدام فرمایید:

1) در صورتیکه احراز هویت سجام انجام داده باشید به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه مراجعه نمایید و بعد از دریافت سند اوراق ( برگه سهم ) برای مهر کردن آن به شعبه کارگزاری خود مراجعه کنید.

درنهایت با تحویل اوراق مهرشده به شعب بانک می توانید برای دریافت وام اقدام کنید.

نکات مهم در مورد اوراق تسهیلات مسکن (تسه و تملی)
این اوراق توسط بانک مسکن با نماد "تسه" و بانک ملی با نماد "تملی" عرضه می شوند.
به ازای هر برگه اوراق تسهیلات مسکن 500 هزار تومان وام به دارنده آن تعلق می‌گیرد.
مدت اعتبار این اوراق 2 سال تقویمی است. به این معنا که دو سال پس از تاریخی که در نام اوراق درج شده منقضی خواهد شد و ارزش آن صفر خواهد شد. (به عنوان مثال تسه ای با نام "امتیاز تسهیلات مسکن آبان98 (تسه9808)" در نیمه آبان ماه 1398 عرضه شده است و تا دو سال بعد از این تاریخ معتبر می باشد.)
توجه فرمایید که اوراق تسهیلات بانک مسکن(تسه) تا 4 ماه پس از خرید امکان فروش ندارند و حتی در پرتفوی شخص هم قابل مشاهده نیستند.(به جز در حالتی که کمتر از 4 ماه از زمان انقضای اوراق باقی مانده باشد.)
درخصوص اوراق گواهی صادره بانک مسکن(تسه) محدودیت ورود سفارش خرید و انجام معامله به میزان حداکثر 200 ورقه و برای تسهیلات بانک ملی(تملی) 240 ورقه برای هر کد معاملاتی در هر جلسه معاملاتی است.

یک نمونه واقعی از خرید تسه
متقاضی دریافت وام 50 میلیون تومانی، باید 100 برگه تسهیلات مسکن خریداری کند(به ازای هر برگه، 500 هزارتومان وام پرداخت می شود). "این متقاضی باید اوراقی را تهیه کند که تا زمان انجام فرآیند دریافت وام منقضی نشود." در صورتیکه متقاضی به عنوان مثال اوراق "تسه9706" را خریداری کند، تا دو سال آینده یعنی شهریور سال 99 می تواند برای دریافت وام اقدام نماید.
همچنین متقاضی از دو روز کاری بعد مطابق با روش های ذکر شده می تواند برگه تسهیلات مهر شده خود را دریافت نماید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۲/۲۸
ahmad souri احمد سوری ahmad souri احمد سوری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی