وبلاگ شخصی -احمد سوری

وبلاگ-احمد سوری

وبلاگ شخصی -احمد سوری

وبلاگ-احمد سوری

این وبلاگ جهت جمع آوری و تمرکز اطلاعاتی که با آنها مواجه شده ام گردآوری شده است . با توجه به تحصیلات و حوزه کاری اینجانب در مدیریت مالی ، بیشترین اطلاعات آن مربوط به این حوزه می باشد . سعی کرده ام داده ها و اطلاعاتی که در مدیریت مالی به آن مراجعه داشته ام را به نوعی در اینجا گردآوری نمایم . امیدوارم برای شما و دیگران نیز مفید باشد و به ارتقاء دانش مالی کمک نماید .
همچنین بخش های متفرقه دیگری نیز در این وبلاگ مشاهده می کنید که امیدوارم برای شما نیز جالب باشد .
بایگانی

تعریف اوراق تسهیلات مسکن برای دریافت وام مسکن

اوراق تسهیلات مسکن در بورس معامله می شود و افرادی که قصد خرید خانه دارند به دلیل نداشتن وجه کافی برای خرید خانه مجبور به استفاده از وام مسکن می باشند. حال برخی از افراد با سپرده گذاری در بانک مسکن در حسابی تحت عنوان تسهیلات صندوق پس انداز یکم به مدت یک سال آن هم با نصف وجه مورد نیاز خود میتوانند از این وام استفاده کنند اما برخی دیگر به دلیل نیاز ضروری به این وام مجبور به خرید اوراق تسهیلات مسکن در بازار سرمایه و اراده آن به بانک مسکن برای دریافت وام می باشند. در این مقاله قصد داریم در خصوص اوراق تسهیلات مسکن و نحوه معامله و خرید و فروش آن در بازار بورس صحبت کنیم. پس تا انتهای مقاله با من همراه باشید.

اوراق تسهیلات مسکن این روزها در فرابورس معامله می شود که ساعت معاملاتی آن نیز مانند سهام در ساعت 9:00 الی 12:30 دقیقه می باشد. در واقع فرد با خرید این اوراق با هزینه هایی که بعدا در خصوص آن صحبت می شود نیاز به قرار دادن وجه خود در بانک به مدت یک سال ندارد و این هزینه را از طریق خرید گواهی مسکن پرداخت میکند. خب حال بهتر است وارد بحث عملیاتی آن شویم. برای بررسی اوراق گواهی تسهیلات مسکن کافی است وارد سایت tsetmc.com شوید و در قسمت سرچ این سایت کلید واژه ” تسه ” را وارد کنید و قادر به دیدن اوراق تسهیلات مسکن با سررسیدهای مختلف خواهید بود. شکل زیر اوراق تسهیلات مسکن در سایت مدیریت فناوری بورس را نشان میدهد که شامل انواع تسهیلات با سر رسیدهای مختلف می باشد که با کلیک بر روی هر یک از آنها قادر به مشاهده اطلاعات جزیی تر خواهید بود.

 

همانطور که در شکل بالا مشاهده میکنید در کنار تسه یک سری عدد و رقم نوشته شده است که نشان دهنده زمان انتشار این اوراق می باشد. به عنوان مثال در شکل بالا در کنار فلش قرمز رنگ ” تسه 8911 نوشته شده است که نشان میدهد این اوراق در بهمن 1389 منتشر شده و در بازار معامله و خرید و فروش شده است. زمان اعتبار این اوراق از تاریخ صدور به مدت دو سال است که این مدت با نظر بانک مسکن و در شرایط خاص حداکثر تا دو دوره ۶ ماهه، قابل تمدید است پس مدت زمان اعتبار گواهی می تواند حداکثر سه سال باشد. حال اگر سرمایه گذاری قصد خرید اوراق تسهیلات مسکن را داشته باشد باید به ازای هر 500000 تومان، یک برگه اوراق را خریداری کند.

 

چگونه اوراق تسهیلات مسکن در بورس را بخریم؟

قبل از خرید اوراق تسهیلات مسکن در بورس سرمایه گذار در مرحله اول باید کد بورسی دریافت کند.

دامنه نوسان و کارمزد اوراق تسهیلات مسکن در بورس

دامنه نوسان تسهیلات مسکن، همانند سهم‌های موجود در بازار، در محدوده  ۵+ درصد یا ۵- درصد قیمت پایانی روز قبل خود باشد. سرمایه‌گذار بایستی هنگام خرید و فروش این اوراق، مبلغی به عنوان کارمزد معاملات پرداخت کند. هزینه کارمزد خرید اوراق تسهیلات مسکن (۰٫۴۹ درصد) و هزینه کارمزد فروش (۰٫۲۴ درصد) می باشد. پس از خرید این اوراق توسط مشتریان از طرف شرکت سپرده­‌گذاری مرکزی برای آنها گواهی اعلامیه خرید صادر می­‌شود که نشان می‌دهد فرد چه تعداد از اوراق مسکن را در چه نمادی خرید کرده است. کارگزار خریدار، این گواهی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند و مشتری با ارائه این گواهی به بانک میتواند فرایند دریافت وام خود را جلو ببرد.

 

قیمت گذاری اوراق تسهیلات مسکن در بورس چگونه است

معامله کردن اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس همانند دیگر سهام ها می باشد و قیمت ها هم بر اساس عرضه و تقاضا در بازار تعیین می شود یعنی خریدار قیمت مناسب برای خرید را در سامانه وارد میکند و فروشنده نیز قیمت مورد نظر خود را وارد سامانه میکند. در این حالت زمانی که توافق بین خریدار و فروشنده صورت گیرد معامله انجام می شود. اما سوالی که وجود دارد این است که چرا قیمت برخی از اوراق نسبت به اوراق دیگر بالاتر می باشد. علت آن را باید در تاریخ آن جستجو کرد. معمولا اوراقی که جدیدا منتشر شوند قیمت آنها بالاتر است چرا که از مدت اعتبار آن زمان بیشتری باقی مانده است و به همین دلیل به قیمت بالاتر معامله می شود. گاهی اوقات مشاهده میکنید که اوراق قدیمی هم به قیمت های بالاتری معامله می شوند که علت آن بیشتر سفته بازی است و دلیل دیگری برای بالاتر بودن قیمت وجود ندارد. البته خریداران این اوراق باید توجه داشته باشند که از زمان خرید این اوراق تا زمان استفاده در بانک، مدت زمان صرف شده بیشتر از زمان انقضا اوراق نباشد و اوراق باید تا موعد انقضا تحویل بانک داده شود. یعنی اگر تاریخ اوراق برج 11 سال 97 باشد تاریخ انقضای اوراق برج 11 سال 99 می باشد. حال هر چقدر به این تاریخ نزدیک تر شود اعتبار معاملاتی آن کمتر است.

مثالی از اوراق تسهیلات مسکن در بورس

شکل زیر اوراق تسهیلات مسکن با تاریخ آذر ماه 1397 را نشان میدهد. همانطور که مشاهده میکنید قیمت این اوراق 671469 ریال به ازای هر هر برگه 500000 تومان می باشد. یعنی اگر یک سرمایه گذار تمایل به دریافت یک وام 120 میلیونی داشته باشد باید 240 برگه اوراق تسهیلات مسکن را خریداری کند. حال اگر قرار باشد هر برگه را به قیمت 671469 ریال خریداری کند باید حدودا 16 میلیون تومان کارمزد پرداخت کند. سپس این اوراق را نزد بانک مسکن برده و مراحل دریافت سپرده خود را طی کند.

یک نکته در خصوص اوراق معامله اوراق تسهیلات مسکن در بورس

برای جلوگیری از سودجویی‌های احتمالی و دستکاری های قیمتی و جلوگیری از نوسانگیری‌­های احتمالی اوراق تسه، شرکت فرابورس تدابیری را اندیشیده است، اوراق تسهیلات مسکن از ۲ تا ۴ ماه بعد از تاریخ خرید قابل فروش نیستند و ناظر آنها تا پایان محدودیت فروش، شرکت فرابورس باقی می‌­ماند و در این مدت ناظر غیرقابل تغییر است. پس از گذشت این مدت می‌­توان، با تغییر ناظر  این اوراق را در هر کارگزاری به فروش رساند. البته این محدودیت برای نمادهایی که کمتر از ۴ ماه از اعتبار آنها باقی مانده، اعمال نمی‌شود.

اطلاعات در مورد وام مسکن

قبل از اقدام به خرید اوراق مسکن به یک شعبه از بانک مسکن مراجعه کرده و شرایط استفاده از تسهیلات، شامل شرایط منزل مسکونی قابل خریداری با این اوراق را بپرسید.

نکاتی در خصوص دریافت اوراق تسهیلات مسکن

اگر اعتبار اوراق تسهیلات مسکن به پایان برسد دیگر آن اوراق اعتباری ندارد و یا به اصطلاح ساده تر پولتان سوخت می شود. به همین دلیل بهتر است اوراق را تا قبل از پایان اعتبار به فروش برسانید و یا اینکه از ان در جهت دریافت وام استفاده کنید.

سرمایه گذاری در اوراق تسهیلات مسکن : اگر شما پولی دارید که قصد دارید با آن سرمایه کگذاری کنید میتوانید در بانک مسکن اقدام به سپرده گذاری کنید و بعد از طی شدن زمان، اوراق تسهیلات مسکن خود را دریافت کرذده و آن را در بازار به فروش برسانید چرا که اگر کسی قصد گرفتن وام مسکن داشته باشد باید پولی را با توجه به مقدار وام خود در بانک مسکن سپرده گذاری کند که پس از مدت زمانی معین امکان دریافت وام فراهم می شود. حال شما که سپرده ای در بانک نمدارید و قصد دریافت وام مسکن را دارید میتوانید این اوراق را خریداری کنید.

هر چقدر به سررسید اوراق تسهیلات مسکن نزدیک تر می شویم قیمت آن اوراق نیز کمتر می شود. به همین دلیل پیشنهاد میکنم که اگر قصد خرید خانه دارید و فکر میکنید فرایند گرفتن وام و .. کمتر از 4 ماه زمان میبرد حتما اوراقی را انتخاب کنید که نزدیک به سر رسید آن باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۲/۲۸
ahmad souri احمد سوری ahmad souri احمد سوری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی