وبلاگ شخصی -احمد سوری

وبلاگ-احمد سوری

وبلاگ شخصی -احمد سوری

وبلاگ-احمد سوری

این وبلاگ جهت جمع آوری و تمرکز اطلاعاتی که با آنها مواجه شده ام گردآوری شده است . با توجه به تحصیلات و حوزه کاری اینجانب در مدیریت مالی ، بیشترین اطلاعات آن مربوط به این حوزه می باشد . سعی کرده ام داده ها و اطلاعاتی که در مدیریت مالی به آن مراجعه داشته ام را به نوعی در اینجا گردآوری نمایم . امیدوارم برای شما و دیگران نیز مفید باشد و به ارتقاء دانش مالی کمک نماید .
همچنین بخش های متفرقه دیگری نیز در این وبلاگ مشاهده می کنید که امیدوارم برای شما نیز جالب باشد .
بایگانی

۳ روش برای تهیه صورت مغایرت بانکی وجود دارد که عبارتند از:

    بر اساس مانده بانک

    بر اساس مانده دفاتر

    بر اساس مانده واقعی شرکت

۱. بر اساس مانده بانک :

در این روش باید مانده بانک در دفاتر شرکت مشخص شود. همچنین باید موارد زیر را که از حساب شرکت کم و یا به آن اضافه می‌شود، در نظر بگیرید.

مواردی که به حساب شرکت واریز می‌شود: وجوه بین راهی و مانده طبق صورت حساب بانک.

مواردی که از حساب شرکت کم می‌شود: اسناد تنزیلی، چک لاوصول و کارمزد بانکی.

۲. بر اساس مانده دفاتر :

حسابداران در این روش برای تهیه صورت مغایرت بانکی با انجام برخی از روش‌های حسابداری، از مانده صورت حساب بانکی به مانده بانک دفاتر حسابداری شرکت می‌رسند.

وجوه بین راهی را باید به مانده حساب بانک اضافه کنید.

چک معوق را از مانده حساب بانک کم کنید.

اسناد تنزیلی، چک لاوصول و کارمزد بانک را از مانده حساب شرکت کم کنید.

واریزی دیگران و مانده دفاتر شرکت را به مانده حساب شرکت اضافه کنید.

۳. بر اساس مانده واقعی شرکت :

حسابداران در این روش طبق دفاتر و صورت حساب بانک، صورت مغایرت بانکی را از صورت مانده بانک تهیه می‌کنند.

مانده‌هایی که طبق دفاتر شرکت اضافه می‌کنید: کارمزد بانک، اسناد تنزیلی، چک لاوصول و واریزی دیگران.

مانده‌هایی که طبق صورت حساب بانک اضافه می‌کنید: چک‌های معوق و وجوه بین راهی.

مراحل تهیه صورت مغایرت بانکی :

مرحله اول برای تهیه صورت مغایرت بانکی این است که تک تک اقلام ثبت شده در دفاتر شرکت و صورتحساب بانک را بررسی نمائید. تمام اقلامی که در بدهکار دفاتر شرکت ثبت شده‌اند باید با اقلامی که در بستانکار صورتحساب بانک ثبت شده‌اند برابر باشند و برعکس. اقلامی که در بستانکار دفاتر شرکت ثبت شده‌اند باید با اقلامی که در بدهکار صورتحساب بانک ثبت شده‌اند یکسان باشند.

مرحله دوم این است که اقلام باز دفاتر را شناسایی کنیم و دلایل مغایرت را بررسی و رفع کنیم.

مرحله سوم این است که اقلام باز صورت حساب بانکی را شناسایی و مغایرت را رفع کنیم. در این مرحله باید ثبت‌های اصلاحی مربوط را در دفاتر ثبت کنیم.

مرحله چهارم این است که اشتباهات حسابدار را بررسی کنیم و ثبت‌های اصلاحی آن را در دفاتر انجام دهیم.

نکته مهم :

لازم به توضیح است که اشتباهات کارمند بانک نیاز به ثبت اصلاحی در دفاتر ندارد و به مرور زمان اصلاح می‌شود. چون حسابدار بانک در پایان روز حساب‌ها را می‌بندد و اگر اشتباهی در روز صورت گرفته اصلاح می‌شود.

پس از به دست آوردن همه اقلام باز، لازم است که نوع هر یکی را با توجه به توضیحات بالا مشخص نماییم. پس از تعیین تعلق هر کدام از اقلام باز به موارد فوق، باید آن‌ها را بسته به ماهیتشان، به حساب دفاتر اضافه یا از آن کسر کنیم و یا به حساب بانک اضافه و یا از حساب بانک کسر کنیم.

ثبت های حسابداری بعد از تهیه صورت مغایرت بانکی :

 

واریزی‌های دیگران:

شرح       بدهکار    بستانکار

بانک       **         

حساب‌های دریافتنی                          **

 

هزینه‌های بانکی:

شرح       بدهکار    بستانکار

بانک       **         

هزینه‌های بانکی                   **

 

چک‌های لاوصول:

شرح       بدهکار    بستانکار

حساب‌های دریافتنی            **         

بانک                     **

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۱۱/۱۸
ahmad souri احمد سوری ahmad souri احمد سوری

حسابداری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی