چین به دنبال بازارهای جدید برای صادرات فناوریهای سبز
در سال گذشته، چین بیش از هر زمان دیگری پنل خورشیدی صادر کرده. اما جهتگیری صادراتی این کشور بهطور معناداری تغییر کرده است. برای نخستینبار در ۶سال گذشته، کشورهای درحال توسعه بیش از توسعهیافتهها واردکننده این فناوری سبز بودهاند. عربستان سعودی و پاکستان در صدر واردکنندگان قرار دارند و بازارهای جدیدی از آفریقا و آمریکای لاتین بهسرعت در حال ظهور هستند. این در حالی است که چین نیز رکورد نصب داخلی پنل خورشیدی را شکسته است. در همین حال، کشورهایی مانند هند، اروپا و آمریکا با گسترش تولید داخلی بهدنبال کاهش وابستگی به واردات از چین هستند.
بر اساس دادههای ابزار «رهیاب صادرات پنل خورشیدی چین» از موسسه امبر که بهتازگی با اطلاعات کامل سال ۲۰۲۴ بهروزرسانی شده، صادرات پنل خورشیدی چین به بیش از ۲۰۰ کشور را رصد کرده است. این دادهها نشان میدهد در سال ۲۰۲۴، صادرات پنلهای خورشیدی چین ۱۰درصد افزایش یافته، این در حالی است که واردات کشورهای درحال توسعه ۳۲درصد افزایش یافته اما واردات کشورهای توسعهیافته ۶درصد کاهش یافته است.
این روند نشان میدهد که سرعت رشد صادرات چین کمتر از افزایش ۳۰ درصدی نصب پنلهای خورشیدی در خارج از چین بوده و کشورهای مختلف به تدریج در حال توسعه ظرفیت تولید داخلی خود یا استفاده از موجودیهای وارداتی قبلی هستند. علاوه بر افزایش واردات پاکستان و عربستان، در پایان سال ۲۰۲۴ تقاضا از سوی کشورهای کوچک آفریقا و آمریکای لاتین نیز رشد چشمگیری داشته که نشاندهنده تلاش چین برای گسترش بازارهای صادراتی خود است. همچنین، صادرات چین به کشورهای درحال توسعه طی دو سال گذشته دو برابر شده و برای نخستین بار از سال ۲۰۱۸ از صادرات به کشورهای توسعهیافته پیشی گرفته است. واردات کشورهای درحال توسعه از ۶۰ گیگاوات در سال ۲۰۲۲ به ۱۲۶ گیگاوات در سال ۲۰۲۴ رسیده، در حالی که واردات کشورهای پیشرفته تنها ۱۲درصد افزایش یافته است.
واردکنندگان پنل خورشیدی چین
هلند همچنان بزرگترین واردکننده پنل خورشیدی چین است که این موقعیت را عمدتا به دلیل نقش بندر روتردام بهعنوان مرکز واردات اروپا حفظ کرده است. اما رتبههای دوم تا پنجم به کشورهای درحال توسعه تعلق دارد؛ برزیل با واردات ۲۰ گیگاوات پنل در جایگاه دوم قرار دارد و پاکستان و عربستان سعودی که در سال ۲۰۲۲ به ترتیب در رتبههای دوازدهم و بیستوششم بودند، در سال ۲۰۲۴ به جایگاههای سوم و چهارم صعود کردند. سایر بازارهای مهم صادرات چین شامل هند، امارات متحده عربی، عمان، تایلند، فیلیپین، آفریقای جنوبی، شیلی، ازبکستان و مکزیک است.